2015. május 17., vasárnap

Epres túrótorta, vagy amit akartok

A 'zuram üzenete az előszó feletti vergődésem kapcsán: "Híveim, ma különösen dilis vagyok, úgyhogy elégedjetek meg ennyivel..." Mit is mondhatnék erre? Inkább együnk! Remélem a férjem is könnyebben veszi a szeles kedvem, ha meglepem egy szelet tortával.


Hozzávalók, 26 cm-es tortakarikához
A piskótaroládhoz és alaphoz
2x2 tojás
2x40g liszt (20g durum, 20g őrölt zabpehely)
2x késhegynyi sütőpor
2x30g nyírfacukor
2x1 teáskanál napraforgó olaj
a roládhoz 1 evőkanál gyümölcslekvár

A krémhez
500g tehéntúró
500g tejszínhab
120g őrölt nyírfacukor
2-3 evőkanál létejszín, ha a túró túl száraz lenne
1 kezeletlen citrom héja
citromlé, ízlés szerint
300g eper
15g porzselatin
100ml víz

A zseléhez
350ml víz
1 epres csipkebogyótea filter
12g porzselatin
nyírfacukor, ízlés szerint
citromlé, ízlés szerint

körülbelül 400g eper a díszítéshez


Először a piskótaroládot készítettem el. A sütőt 180 fokra előmelegítettem. A tojásokat kettéválasztottam, a fehérjéből a nyírfacukor felével laza habot vertem. A sárgáját a cukor másik felével kihabosítottam. A fehérjehabot beleforgattam a sárgájába, óvatosan hozzákevertem a sütőporos lisztet és az olajat. Papíros sütőlemezre tettem a masszát és körülbelül fél cm vastag lapot kentem. Az előmelegített sütőbe tettem és megsütöttem. A lapot nem szabad túlságosan kiszárítani, hogy könnyen fel lehessen tekerni. A kész piskótalapot megliszteztem,  és átfordítottam a sütőlemezen. Még melegen papírostól feltekertem és pár percet pihentettem. Mikor teljesen kihűlt vékonyan megkentem lekvárral, majd feltekertem. A roládot szorosan sütőpapírba csavarva mélyhűtőbe tettem. A piskóta készítés aranyszabályait lásd egy korábbi bejegyzésben: itt .
A torta alapjához előkészítettem egy papíros sütőlemezt, körberajzoltam a tortakarikát, majd a fentiek szerint az elkészített masszával lapot kentem és megsütöttem.


A kész lapot megliszteztem és megfordítva a sütőlemezen hagytam kihűlni.

A tejszínt betettem a mélyhűtőbe, hogy alaposan lehűljön. Ügyeljünk rá, hogy jéghideg legyen, de ne fagyjon meg. A habveréshez használt edényt is le lehet hűteni.
Előkészítettem az epret, megmostam, papírtörlős tálcára tettem, majd negyedeltem.
A piskótalapot beleszabtam a tortakarikába, a jól áthűlt piskótaroládot 3-4mm vékonyra szeleteltem és körberaktam vele a forma oldalát.

A túrót áttörtem, hozzáadtam a nyírfacukrot, citromhéjat és egy fél citrom levét. Mivel a túrót túl száraznak találtam, ezért hogy krémesebb legyen hozzákevertem körülbelül 3 evőkanálnyi létejszínt.
A zselatint fém tálba tettem és 100ml hideg vízzel beáztattam. A tejszínt kemény habbá vertem, közben a zselatint vízgőz felett felolvasztottam.
A túróba beleforgattam a tejszínhabot, ügyelve rá, hogy ne törjön össze, majd belekevertem a megolvadt zselatint. Sokan ódzkodnak a zselatin használatától, pedig pár apróságot átgondolva, nagyon egyszerű vele bánni. A krém, amibe belekeverjük relatív hideg. Ezért ha a zselatinunk nem elég meleg, akkor kicsapódik és csomós lesz. Ha viszont túl forró, akkor megolvaszthatja a krémet és az elfolyhat. Ezért kell megtalálni azt a hőmérsékletet, ami a kézmelegnél magasabb, de még nem forró.
Az összeállított krémet még egyszer megkóstoltam és kicsi citromlével finomítottam az ízén. Végül hozzákevertem az epret és a krémet belesimítottam a tortakarikába. Hűtőszekrénybe tettem, és 4 órán  át pihentettem. Ennyi idő mindenképpen szükséges, hogy a krém jól áthűljön.

A zseléhez 12g zselatint elkevertem 100ml hideg vízzel. 250ml vizet egy edényben felforraltam, és beletettem egy filteres csipketeát. Mikor a tea jó erős lett, beletettem a forró folyadékba a beáztatott zselatint, édesítettem és hűlni hagytam.
A díszítéshez szánt epret megtisztítottam, megmostam és papírtörlővel leterített tálcán alaposan leszárítottam. Félbevágtam és felraktam a tortára. Míg a zselét alaposan lehűtöttem, addig a tortát hidegre tettem. Mikor  a zselé olyan hideg lett, hogy szépen fedte az eperszemeket, akkor lezseléztem a tortát. Nekem az a zselézés tetszik, amikor a gyümölcsöket nem ellepi, hanem vékonyan bevonja a zselé. 
A tortát visszatettem a hűtőbe és amikor a zselé megszilárdult óvatosan körbevágtam és tortatálra csúsztattam a süteményt.


A könnyű, laza túrókrém remekül kombinálható minden gyümölccsel, télen befőttekkel, különösen őszibarack kompóttal finom. A piskótarolád elhagyható, helyette panírozhatjuk a tortát pirított mandulával, pisztáciával. Zselézés helyett díszíthetjük tejszínhabbal.

Málnás habos, pisztáciával
Barackos, sárgadinnyés zsúrtorta

Epres habos, mandulaforgáccsal

5 megjegyzés:

  1. Szeretném megkérdezni, hogy ha a tortát hűtőbe rakom, amikor készen van, másnapra (esetleg harmadnapra) nem ázik el a piskóta? Illetve elég kemény a krém, hogy megoldható az oldalsó piskótatekercs nélkül is; egybemarad, ha lecsatolom a forma oldalát? Köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Nem, nem ázik át a piskóta. A zselézést és fotókat másnap készítettem. Nálunk harmadnap fogyott el, akkor is jó volt.
    Nem a piskóta tartja egyben, ha jól van zselatinozva, akkor nem folyik szét. Az utolsó képen lévő torta rá a példa. :) Jó sütést neked! :)

    VálaszTörlés
  3. Kedves ÁfonyaMámora! Szeretném megkérdezni, hogy esetleg eritrit/stevia keverékével készítetted-e már a tortát és ha igen, akkor mennyit tettél bele? Nekem nagyon tetszenek az arányok, amiket használsz, több receptedet is elkészítettem. Viszont vendégeknek szeretnék süteményt készíteni, akik nincsenek hozzászokva a nyírfacukorhoz és nagyon kellemetlen lenne, ha a wc-n végeznék... Abban szeretném a segítségedet kérni, hogy mennyit tegyek a negyedannyiból, mert nekem nem vált be a szlogen, h negyedannyi=ugyanannyi, mert iszonyatos ízü lett a végeredmény, most viszont nincs időm kikísérletezni, h mennyivel is lenne kellemes a végeredmény! Köszönöm válaszod

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Mariann! Őszintén szólva nem használok negyedannyit, mert az eritrit nekem nem vált be, zavar az utóíze, és nem gondolom, hogy a hozzáadott stívia ezen bármit javítana. Viszont többektől hallottam, hogy megváltoztatták a negyedannyi összetételét és már nem a régi (márkát sajnos nem tudok). Nem lehet, hogy neked is ilyen van és másik fajta jobb lenne? Esetleg folyékony édesítő? Ne haragudj, hogy nem tudok érdemben segíteni, csak annyival, hogy bármit is teszel bele, kis tételekben tedd bele és kóstolgasd! Jó sütést!

      Törlés
  4. Köszönöm azért a gyors választ. Én sem bírom azt a nyomi utóízt az eritritnél, főleg hogy a túróval nagyon nem kompatibilis. A stevia meg szerintem nemhogy javít, hanem ront is rajta :/ Kicsit azért örülök, h nem csak én gondolom így. Megpróbálom más típusú édesítővel, hátha jó lesz. :)

    VálaszTörlés