2015. május 14., csütörtök

Sokmagvas Graham kenyér, tojásos virslisalátával

Több apropója is van annak, hogy elővettem ezt a receptet, amivel a kenyérsütő "pályafutásomat" kezdtem. Először is azt vettem észre, hogy sokan komplikáltnak és időigényesnek tartják az öregtésztás kenyérsütést. Valami egyszerűbbre, gyorsabbra vágynak. 
Másfelől egy beszélgetésben szóba, majd a kezembe került a pehelymix. Így arra gondoltam, ha már elővettem, használom. És végül, de nem utolsó sorban, olyan régen sütöttem magvas kenyeret.
Az pedig, hogy a virslisaláta is lencsevégre került, csak azért történt, mert olyan nehezen boldogultam a kenyérfotóval. Egy hirtelen ötlettől vezérelve, csináltam inkább egy szendvicset.


Hozzávalók
A kenyérhez
500g liszt (350g Graham, 150g fehér tönköly liszt)
25g friss élesztő

250ml langyos víz
100g joghurt
1 evőkanál 10%-os ételecet
3 evőkanál étolaj
1,5 teáskanál só
30g pehelymix (4 magvas árpa-, búza-, zab-, rozspehely), elhagyható
80g olajos mag, ízlés szerint variálva, (nálam: napraforgó-, len-, szezámmag, egész mák)
szóráshoz a fenti olajos magok és nagy szemű zabpehely, összesen körülbelül 50g

A vízben feloldottam az élesztőt, majd a liszt felével alaposan összekevertem. Ha kenyérsütő géppel dolgozunk, készíthetjük egyenesen az üstben. Ha nem, akkor tegyük a dagasztásra használt edényünkbe és fedjük le. Bő fél óráig pihentettem. Ezután a magok kivételével hozzáadtam a többi komponenst és tésztát dagasztottam. A lisztek minőségétől függően igényelhet még folyadékot, vagy plusz lisztet. Mikor a tészta szép rugalmas lett, beledolgoztam a magokat és a pehelymixet. Kelesztőtálba tettem és 40 percig lefedve kelesztettem.
Míg a tészta kelt egy 25x11x7cm-es dobozformát sütőpapírral kibéleltem.
A megkelt tésztát nyújtótáblára borítottam és a széleit kissé alágömbölyítve rúd alakot formáztam. 10 percet pihentettem. Ez idő alatt egy tálcára tettem és alaposan összekevertem a magokat. A tésztát finoman felemeltem és langyos folyó víz alá tartottam úgy, hogy mindenütt vizes legyen. Picit hagytam lecsepegni, majd végighempergettem a tálcán, ügyelve rá, hogy mindenütt bevonják a magok. Óvatosan az előkészített formába helyeztem és 25 percig pihentettem.


Közben a sütőt 230 fokra előmelegítettem. A formát beleállítottam a kacsasütő jénaimba, alaposan lepermeteztem vízzel, lefedtem és 40 percig sütöttem. Ezután a hőt visszavettem 200 fokra, a kenyeret pedig sütőkesztyű segítségével a formából kivéve még további 20 percig sütöttem. Az utolsó pár percben bekapcsoltam a légkeverést is, hogy a magok jól megpiruljanak. A sütőből kivéve rácson hagytam kihűlni.


A virslisaláta hozzávalói
400g virsli
4 tojás
3-4 közepes csemege uborka
150-200g tejföl
majonéz, mustár, citromlé ízlés szerint
frissen őrölt bors
1 kisebb lilahagyma, zöldhagyma
néhány levél  jégsaláta

A tojásokat keményre főztem, hideg vízben kihűtöttem, megpucoltam. A virslit is megfőztem, alaposan lecsepegtettem és hűlni hagytam.
Egy nagyobb tálba tettem a tejfölt és majonézzel, mustárral, pár csepp citromlével, borssal pikáns salátaalapot készítettem. Felkarikáztam a virslit, a félbe vágott tojásokat, az uborkát, majd beleforgattam az alapba. Lefedve hűtőszekrénybe tettem, minél hosszabb ideig pihen, annál finomabb. Tálaláskor a kenyérszeletekre jégsaláta leveleket tettem, erre helyeztem a virslisalátát. Lila- és zöldhagymával díszítettem.


Tipp:
Ha nincs akkora jénaid amibe befér a forma, állíts a sütőd aljába forróvizes edényt. A sütési idő második felében szükségtelen már a gőz, az edényt ki lehet venni.
A dobozforma pár száz forintos beruházás. Edényeket is áruló multiknál, vagy kisebb háztartási boltokban, piaci csetreszesnél kapható.
A kenyérhez használt lisztek szabadon variálhatók, más teljes kiőrlésű lisztekkel is remek.  Készíthető tejföllel is, de akkor egy sokkal lágyabb, nedvesebb bélzetű kenyeret kapunk.
Aki jobban szereti a nyers hagymát, mint én, bele is keverheti a salátába. Nekem jobban ízlenek azok a majonézes saláták, amelyek nem tocsognak, így nálam kevesebb, 150g tejföllel készült.

A kenyérrecept, amit átdolgoztam: itt .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése