2015. augusztus 19., szerda

Billegő gyümölcsös egyensúly

Számomra a cukor lecserélése nem csak azt jelentette, hogy helyette más édesítőszert használok, hanem azt, hogy fokozatosan egyre kevesebbet is. Így mára sikerült eljutnom oda, hogy a régi mennyiséggel készült süteményeket ehetetlenül édesnek találom és a korábbiakhoz képest nagyjából a fele mennyiségben is elegendő a nyírfacukor. Hát ezért billeg nálam ez a klasszikus, 1:1 arányokon alapuló egyensúly sütemény.


Hozzávalók, 25 cm-es tortakarikához
200g liszt (50g durum, 50g őrölt zabpehely, 100g teljes kiőrlésű búza)
1 teáskanál sütőpor
200g puha vaj
120g nyírfa porcukor
200g tojás/4 nagyobb tojás, szobahőmérsékletű
1 kezeletlen citrom héja

2-3 alma
150g áfonya
12g nyírfacukor
fahéj, kardamom ízlés szerint

pici vaj és durum liszt a forma előkészítéséhez

A formát vékonyan kivajaztam, liszteztem. A sütőt előmelegítettem 180 fokra. Az almát meghámoztam, cikkekre vágtam, az áfonyát megmostam és alaposan lecsepegtettem.
A puha vajat habosra kevertem, majd kisebb adagokban hozzáadtam az őrölt nyírfacukrot és a citromhéjat. Ezután egyesével beletettem a tojásokat, megvárva, hogy a vaj szépen felvegye a tojást. Azért praktikus szobahőmérsékletű tojással dolgozni, hogy a hideg tojás ne tegye ikrássá a vajat. Ha ez mégis megtörténne, tegyük mikróba/vízgőz fölé és óvatosan melegítsük picit.
A sütőporral elkevert lisztet belekevertem a vajas részbe, majd a tortaformába simítottam. Az almaszeleteket, élüket lefelé fordítva, körben, szorosan egymás mellé raktam és megszórtam áfonyával. A sütemény tetejét meghintettem a fahéjjal, kardamommal elkevert nyírfacukorral. 50 perc alatt megsütöttem. Tűpróbával ellenőrzés mellett/helyett, biztosak lehetünk benne, hogy a süteményünk megsült, ha kissé összehúzódott, elválik az forma falától. 


Alma, áfonya helyett használhatunk bármilyen más friss, vagy fagyasztott gyümölcsöt is. Megszórhatjuk, dióval, mandulával. A liszt egy részét lecserélhetjük őrölt olajos magokra, ízesíthetjük a tésztát is fahéjjal, mézeskalács fűszerporral. Tortaforma helyett süthetjük tepsiben, doboz formában.  A lehetőségek száma végtelen!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése