2015. augusztus 15., szombat

Sokmagos szendvicsrúd

Néha elgondolkodom rajta, hogy az előző életemben madár lehettem... Imádom fel- és lecsipegetni a sütőben megpirult magokat. Van már egy hasonló kenyérreceptem, de most olyasmit szerettem volna, aminek sok héja van, így több magot vesz fel, mint egy kenyér. A vágyam teljesült, az eredmény tökéletes: extra sok maggal kívül ropog, belül puha ez a szendvicsrúd. Nem véletlen, hogy dacoltam a hőséggel és ezen a héten már kétszer is elkészítettem. 


Hozzávalók
500g liszt (150g rétesliszt, 150g Graham liszt, 200g teljes kiőrlésű búzaliszt)
30g búzasikér
25g friss élesztő
250ml langyos víz
100g tejföl
1 evőkanál 10%-os ételecet
3 evőkanál étolaj
1,5 teáskanál só
20g pehelymix (4 magvas árpa-, búza-, zab-, rozspehely), elhagyható
60g olajos mag, ízlés szerint variálva, (nálam: napraforgó-, len-, szezámmag)
szóráshoz a fenti olajos magok és nagy szemű zabpehely, összesen körülbelül 50g


A vízben feloldottam az élesztőt, majd a liszt felével alaposan összekevertem. Ha kenyérsütő géppel dolgozunk, készíthetjük egyenesen az üstben. Ha nem, akkor tegyük a dagasztásra használt edényünkbe és fedjük le. Bő fél óráig pihentettem. Míg a tészta pihent, a magokat és a pehelymixet egy száraz serpenyőben megpirítottam, majd egy nagyobb tálcára tettem kihűlni.
Ezután az élesztős részhez - a magok kivételével -, hozzáadtam a többi komponenst és tésztát dagasztottam. A lisztek minőségétől függően igényelhet még folyadékot, vagy plusz lisztet. Mikor a tészta szép rugalmas lett, beledolgoztam a magokat és a pehelymixet. Kelesztőtálba tettem és 45 percig lefedve kelesztettem. Időközben a tésztát kétszer átszellőztettem, azaz óvatosan kinyomkodtam belőle a levegőt.
A megkelt tésztát nyújtótáblára borítottam és 10 egyenlő részre osztottam, majd kigömbölyítettem. 10 perc pihenő következett, majd a tésztákat a tenyeremmel kissé ellapítottam. A lapos korongot felcsavartam, majd rúd alakúra sodortam úgy, hogy a végeik kissé elvékonyodjanak.
Egy lapos tálba, amiben elférnek a rudak, vizet tettem és finoman megforgattam benne 1-1 megformázott kiflit, hogy mindenütt vizes legyen. Picit hagytam lecsepegni, majd végighempergettem a tálcára készített keverékben, ügyelve rá, hogy mindenütt bevonják a magok. Óvatosan papíros sütőlemezre tettem a rudakat, egymástól olyan távol, hogy legyen elég helyük kelni és sülni. 


Mivel ilyen módon csak két sütőlemezen fértek el, az első öt darabot betettem a hűtőbe. A másik tepsin lévő rudakat bő 35 percig kelesztettem, miközben a sütőt 230 fokra előmelegítettem és a szokásos edénybe öntött forró vízzel gőzösítettem. A megkelt tésztát lespricceltem vízzel, és aranybarnára sütöttem. Az én sütőmmel ehhez bő 20 percre volt szükség. A sütési idő felénél, mikor a kiflik kérge kialakult már, a vizes edényt kivettem, a hőt pedig 200 fokra visszavettem. Így a kiflik ropogósak lesznek. Rácsra tettem őket kihűlni. 
Időközben a másik adagot is kivettem a hűtőből, ugyanígy kelesztettem, sütöttem.


9 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek. Ügyes vagy. Ezt muszáj lesz megsütnöm. Vihetem a receptet?
    Gratulálok a blogodhoz, sok recepted vár nálam kipróbálásra. Üdv, Lenka.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Lenka! Használd egészséggel! Örülök, hogy más receptek is tetszenek! :)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a receptet,csuda,csuda finommmmm :) :) :) Tettem hozzá graham liszt helyett rozslisztet :)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon finom ,köszönöm! A hétvégén 2x is meg kellett sütni,az egyik éjjel a hűtőben aludt. Az szenzációsan puha,foszlós lett Soha többé bolti. Már régen kerestem egy ilyen finom kiflit. Még a féjem is falta,pedig "állítólag" Ő az ilyet nem szereti.:)
    Egy kérdés még: milyen módo állapítod meg ,mikor mehet kelesztés után a kenyér a sütőbe? Csak kíváncsiság. Köszi!:)

    VálaszTörlés
  5. Brigitta, örülök, hogy a család minden tagjának ízlik! :) Ha az ujjaddal megnyomod a kelesztett kenyeret és az ujjnyom azonnal visszasimul, akkor lehet sütni. Ha csak lassan áll helyre, akkor még várni kell.

    VálaszTörlés
  6. Hú ez nagyon szép! Ki kell próbáljam! :-)Köszi a részletes leírást!

    VálaszTörlés
  7. Tegnap találtam rá a recire, ma megsütöttem, de nem utoljára.. Eszméletlen nagyon finom. Nem csak én hanem lányomnak is nagyon fog ízleni,a párom,? meg nem mondhat nemet (Y) :) köszönöm..

    VálaszTörlés
  8. Sziasztok! Nincs itthon tejfölöm, viszont nagyon-nagyon megtetszett a recept! Vajon túróval is működne? Hasonló mennyiségben, esetleg többel-kevesebbel? Jó minőségű, házi turorol van szó :) köszi a segítséget! Anna

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Anna! Ha alaposan összetöröd a túrót, úgy is nagyon finom lesz! Mehet 100g. Jó sütést!

      Törlés