2017. január 19., csütörtök

Empanada - fűszeres marharagu tésztabatyuban

Az empanada Spanyolország és Latin-Amerika egyik tradicionális étele. Egyes források szerint portugál hajósok közvetítésével került Indiából Európába, majd a hódítókkal érkezett Dél-Amerikába, mások szerint a tenger gyümölcseivel töltött kis lepénykék katalán eredetűek. Mindenesetre rengeteg verziója létezik Argentínától Venezueláig, de nem nehéz párhuzamot vonni a piroggal, calzoneval sem. 
A tölteléke igen változatos, lehet húsos, tojásos, zöldséges, vagy ezek keveréke. Süthetjük sütőben vagy bő olajban. Formázása is sokféle, nekem most erre az argentin, fodros szélű verzióra esett a választásom. 


Hozzávalók, körülbelül 25 darabhoz
Tésztához
300g liszt (100g sima, 200g tk.búza)
3g friss élesztő
50ml olívaolaj
150-170ml víz
1 teáskanál só
1 teáskanál pirospaprika

Töltelékhez
350g darált marhahús
1 nagy fej vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
olaj
1 doboz, (250g) kockázott paradicsom, saját levében
150ml száraz vörösbor vagy húsleves, víz
frissen őrölt bors
római kömény
fahéj
1-2 kocka étcsokoládé, elhagyható

1 tojás a lekenéshez 


A tészta hozzávalóiból egynemű, jól nyújtható tésztát gyúrtam és lefedve félretettem. 
Egy serpenyőben olajat forrósítottam. A finomra vágott  hagymát megfonnyasztottam, majd hozzáadtam a darált húst, fokhagymát és megpirítottam. Felöntöttem a borral, paradicsommal és fűszereztem. A római kömény, fahéj használatakor figyeljünk rá, hogy a kevesebb több.
A sütőt 180 fokra előmelegítettem. Amikor a hús megpuhult és besűrűsödött beledobtam a csokit. A tésztát 2mm vékonyra nyújtottam és egy 12cm átmérőjű tálkával korongokat szúrtam. Minden tészta közepébe 1-1 evőkanál ragut raktam, széleiket vízzel lekentem és félbehajtottam. A hajtás mentén, 1cm mélyen a tésztát nagyon erősen összenyomtam, majd a balról kezdve a csücsköt felhajtottam és erősen lenyomtam. Formázási segédlet itt található. 


A megformázott batyukat papíros sütőmezre tettem és felvert tojással lekentem. Az előmelegített sütőben 20 perc alatt aranybarnára sütöttem. Forrón az igazi!

Tipp: a legegyszerűbb formázási mód, ha a tésztaszéleket villával lenyomjuk. 


További információk az empanada történetéről, változatairól  a Wikipédián olvashatók.

1 megjegyzés:

  1. Isteni lett, köszönöm! Én darált pulykahúsból és mexikói zöldségkeverékből főztem ragut, és 1-1 csík füstölt sajtot is tettem bele.

    VálaszTörlés