2018. október 22., hétfő

Morzsás mákos kalács birsalmával

A savanyú káposzta után következzenek az ősz újabb remek ajándékai: a mák és birs! Kelt tésztába foglalva, fahéjas morzsával megszórva. Ez utóbbit természetesen akár mellőzhetjük is, de a fahéjat semmiképp ne hagyjuk ki, hisz nagyon jól passzol a mákhoz!


Hozzávalók
A tésztához
250g liszt (75g sima, 175g tk. búza)
10g friss élesztő
120ml tej vagy vizes tejszín
1 tojás
40g puha vaj
30g cukornak megfelelő negyedannyi ugyanannyi
negyed kezeletlen citrom héja
csipet só

A töltelékhez
150g darált mák
80ml tej vagy vizes tejszín
60g cukornak megfelelő negyedannyi ugyannyi, édes szájúak tehetnek többet
30g savanykás lekvár, nálam barack
negyed kezeletlen citrom héja

100g birsalma
30 g vaj

A morzsához
60g tk. búzaliszt
30g nyírfacukor
30g olvasztott, visszahűtött vaj
fahéj, ízlés szerint


Először a tölteléket készítettem el. A meghámozott, apró kockákra vágott birsalmát kevés vajon félpuhára pároltam. A máktöltelékhez felforraltam az édesítős  tejet. Ráöntöttem a mákra, beleforgattam a citromot és a lekvárt. A megadott folyadék és lekvár mennyisége irányadó, cél, hogy lágy, jól kenhető, de semmiképpen ne folyós legyen a töltelék! Mind az almát, mint a mákot hűvös helyre tettem.
A morzsához összekevertem a lisztet, nyírfacukrot, fahéjat és az olvasztott vajat. Nem szabad összegyúrni, maradjon morzsás állagú! Hűtőbe tettem. 

Míg a töltelék hűlt, a tészta hozzávalóiból lágyabb, jól nyújtható tésztát gyúrtam és lefedve 45 percig kelesztettem. A megkelt tésztát lisztezett nyújtótáblára tettem és 30x40cm-es téglalappá nyújtottam. Egyenletesen elkentem rajta a tölteléket, és rászórtam a birskockákat. A hosszabbik oldalától felcsavartam, majd egy éles késsel és határozott mozdulattal hosszában félbevágtam. Az így kapott két hosszú tésztadarabot összefontam, a végeiket pedig óvatosan összenyomva aláhajtottam.


Papíros tepsire tettem és 45 percig kelesztettem. Időközben a sütőt 180 fokra előmelegítettem. A megkelt kalácsot kevés vízzel körbefújtam és rászórtam a morzsát úgy, hogy az oldalára jusson. Sütőbe tettem és 45 perc alatt megsütöttem. A sütési idő második felében, ha szükséges, tegyünk rá alufóliát. Rácsra tettem kihűlni.


Tipp: birs helyett készíthetjük almával. Akinek az étrendjébe belefér, használhat felfőzött  mazsolát,  vörös áfonyát, finomra vágott aszalt szilvát. 

A mákos, morzsás kalács ötletével a Zimtkeks und Apfeltarte blogon találkoztam. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése