2018. október 21., vasárnap

Savanyú káposztás lepény

Az új évszakkal megérkeznek az asztalunkra a szezonális alapanyagok. A mák, cékla, lencse, bab, sütőtök, és persze a káposzta. Nálunk nagy népszerűségnek örvend a káposzta, akkor is, ha savanyú. Így a családom kitörő örömmel fogadta a pénteki vacsorát, a hagymával, szalonnával, fehér boron párolt, tésztába bújtatott savanyú káposztát!


Hozzávalók, körülbelül 30cm átmérőjű lepényhez
A tésztához
350g liszt (100g sima, 250g tk. búzaliszt)
1 tetézett teáskanál sütőpor
50g puha vaj
150g tejföl
60-80ml víz
1 L-es tojás (felverve, 1 evőkanálnyi a kenéshez félretéve)

A töltelékhez
400g savanyú káposzta
150g kolozsvári szalonna, finomra vágva
1 nagy fej vörös hagyma
1 dl száraz fehér bor, vagy víz
frissen őrölt bors 

A kenéshez, szóráshoz
szezám és nigella mag


A tészta hozzávalóiból rugalmas tésztát gyúrtam. Készíthetjük kézzel, de akár géppel is. Fóliába csavartam és hűtőbe tettem, míg a töltelék készült. 
A káposztát átmostam úgy, hogy kellemesen savanyú legyen, majd apróra vágtam. A hagymát meghámoztam,  cikkekre vágtam és a szalonnával együtt megpirítottam. Ha a szalonna nem enged elég zsírt, tegyünk keveset alá. A megpirult hagymás szalonnát a serpenyőből kiszedtem, majd a megmaradt zsírra tettem a káposztát, bort, borsoztam és fedő alatt megpároltam. Amikor a káposzta megpuhult beleforgattam a szalonnát.


Miután a töltelék kihűlt,  a sütőt 180 fokra előmelegítettem és előkészítettem egy papíros tepsit. A tésztát lisztezett nyújtótáblára tettem és két részre osztottam úgy, hogy a felső lap 30g-mal nehezebb legyen. A kisebb darabot 32 cm átmérőjűre nyújtottam, és a tepsire tettem. 2 cm-rel nagyobbra nyújtottam a felsőt lapot is, amelynek a közepét pogácsaszaggatóval kiszúrtam. A tölteléket egyenletesen az alsó lapra terítettem, úgy, hogy két cm-es peremet hagytam. A felső lapot nyújtófára csavartam és ráterítettem a káposztára. A tésztaszéleket egymásra simítottam és körben haladva összecsíptem, felhajtottam. (Formázási segédlet ide kattintva, elérhető.)


A megformázott pitét a félretett tojással lekentem, villával megszurkáltam, magokkal megszórtam és 50 perc alatt pirosra sütöttem. 


Tipp: Savanyú káposzta helyett készíthetjük reszelt, párolt káposztával, akár répával vegyítve is. Jó felhasználási módja maradék sült húsnak, gombáknak, sajtoknak. Ha autentikusan szeretnénk készíteni, akkor tejföl helyett használjunk kefírt.
A tészta  - egy orosz pirog -, több módosításon átesett, receptje Saharisha blogján, ide kattintva olvasható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése