2016. október 19., szerda

Graham bucik

Nincs különösebb története ennek a bucinak, hacsak nem az, hogy egy fránya vírus átrendezte kissé a napunkat, így volt időm egy hosszadalmasabban készülő péksüteményt készíteni. Fajsúlyosan Graham liszt szerepel benne - de a 30-70%-os arányt tartva -, ezt bátran cseréljük teljes kiőrlésű búzára, tönkölyre. 


Hozzávalók
Öregtészta
150g kenyér vagy rétesliszt
50g tk. búzaliszt
7g friss élesztő
160ml langyos víz

Tészta
300g Graham liszt
1 teáskanál sikér
15g friss élesztő
140-160ml víz
45g sertészsír
1,5 teáskanál só

1 evőkanál tej a lekenéshez


Az öregtésztához való vízben feloldottam az élesztőt, majd belekevertem a liszteket. Lefedtem és a 10-12 órát/egy éjszakát szobahőmérsékleten pihentettem. Ez idő alatt megkelt és összeesett.
Másnap a tészta hozzávalóit belemértem a kenyérsütőgép üstjébe, hozzáadtam az öregtésztát, és selymes, rugalmas tésztát gyúrtam. A lisztek minőségétől függően szükség lehet plusz folyadékra, amit érdemes evőkanalanként a tésztához adni.

A tésztát kelesztőtálba tettem és 60 percig kelesztettem, közben egyszer átszellőztettem, azaz finoman kinyomkodtam belőle a levegőt. 
A megkelt tésztát 10 egyenlő részre osztottam, kigömbölyítettem és 10 percet pihentettem. Hosszú trapéz-szerű alakúra nyújtottam.
 

Majd félbehajtottam és a tésztát feltekertem úgy, hogy a végét közben folyamatosan húztam.


A feltekert bucin még sodortam egyet és sütőpapíros lemezre tettem. Úgy sorakoztattam az elkészült kifliket, hogy legyen terük kelni, nőni, ne ragadjanak össze.
Ezután bő 40 perc pihenő következett, de tegyük ezt függővé attól, hogy milyen gyorsan hajt a tésztánk. 


Időközben a sütőt 230 fokra előmelegítettem és a szokásos vizes edényemben forró vizet állítottam az aljába. A megkelt bucikat tejjel lekentem, vízzel alaposan befújtam és a forró sütőbe toltam. Körülbelül 15 perc múlva a hőt 200 fokra visszavettem és a vízgőzös edényt a sütőből kivettem. Amikor a kiflik aranybarnára sültek rácsra tettem őket kihűlni. 


Az alapötletért hálás köszönet Katicának!

9 megjegyzés:

  1. Szia Edina! Megcsináltam a bucikat, de nekem nem lettek ilyen bucik/dundik és kicsit száraz is. Mit javasolsz mit kéne másképp csináljak? Köszi szépen! Ági

    VálaszTörlés
  2. Ezt így látatlanban elég nehéz megmondani!:/ Mennyi ideig kelesztetted, milyen meleg helyiségben? Gőzös sütőben sütötted?

    VálaszTörlés
  3. Szia, az öregtésztához csak 7 gramm élesztő kell? Nem 7 dkg? Kevésnek tűnik a 7 gramm.. Kösziiii

    VálaszTörlés
  4. Szia! ☺Ha nem graham liszttel szeretném elkészíteni,akkor milyen lisztet ajánlanál hozzá? Pl.: kenyér-,finom-,vagy rétesliszt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bár én egészségügyi okokból nem sütök csak fehér lisztből, de kenyér vagy jó sikértartalmú sima lisztből, fehér tönkölylisztből csinálnám. A folyadék egy részét visszatartanám, mert a sima lisztek kevesebbet vesznek fel.

      Törlés
  5. Azt szeretném megtudni, hogy mitől lesz jobb, vagy éppen rosszabb az öreg tésztával, vagy éppen nélküle? Az öreg tésztát, azt ugyan úgy bedagasztod, mintha rendeset, vagy csak összekevered mintha kovász lenne?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Péter! Sokkal lazább, levegősebb az öregtésztás. Csak össze kell keverni hozzá a lisztet, vizet, élesztőt.

      Törlés
  6. Szia! Fagyaszthatóak a kiflik? Mi tanácsolsz? A válaszod előre is köszönöm!

    VálaszTörlés