2019. október 27., vasárnap

Kelt túrós lepény

Pár napja egy Facebook csoportban találkoztam ezzel a süteménnyel. Nagyon ismerősnek találtam és a receptfüzetemet fellapozva rá is bukkantam az egyik gyerekkori kedvencemre, "Gizi néni túrósa" néven. Én édesanyámtól, édesanyám a sógornőjétől kapta, de egy gyors keresés eredményeképp kiderült, hogy ez a recept is Péter Jánosné gyűjteményes könyvéből származik, ahol a neve pehelykönnyű túrós lepény. Ezt a nevet joggal érdemelte ki, mert valóban pillekönnyű, sőt szaftos, puha és kellemesen citromos.
Itt szeretném felhívni a figyelmet, hogy a mazsola nem fogyasztható a diétában, de én mégis tettem a töltelék kétharmadába, mert ezt a részét el fogom ajándékozni.


Hozzávalók, 20x30cm-es tepsihez, sütőkerethez
A tésztához
300g liszt (70g sima, 230g tk. búza)
30g friss élesztő
50ml tej
150g puha vaj
4 tojás sárgája, szobahőmérsékletű
20g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi

A töltelékhez
750g túró
1 citrom reszelt héja
fél mokkáskanál vanília őrlemény
4 tojás fehérje
180g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi
12g sima liszt
(35g felfőzött, mosott mazsola, elhagyható, nem diéta kompatibilis!)


Az élesztőt a langyos tejben simára kevertem, futtatni nem kell. A puha vajat a negyedannyival és a tojások sárgájával habosra kevertem, majd hozzáadtam az élesztős tejet, lisztet és összegyúrtam.
A túrót, citromhéjat, vaníliát, és a negyedannyi felét nyeles krumplinyomóval alaposan összetörtem. Előkészítettem egy papíros sütőlemezt és állítható sütőkerettel. Természetesen süthetjük tepsiben is.

A tésztát két egyenlő részre osztottam és 20x30cm nagyra nyújtottam. A nyújtófára tekerve beleterítettem a sütőkeretbe. Míg a másik lapot kinyújtottam, addig a fehérjét a negyedannyi másik felével tejföl sűrűségű habbá vertem. A liszttel együtt beleforgattam a túróba. (Ekkor került bele egy részébe az alaposan lecsepegtetett mazsola.) A habos túrókrémet egyenletesen elkentem a kinyújtott lapon, majd a második lappal befedtem. Az összeállított süteményt egy óráig pihentettem. Közben a sütőt 180 fokra előmelegítettem. Mikor az egy óra letelt a villával megszurkáltam a tésztát, hogy a gőznek legyen útja távozni, majd 45 perc alatt megsütöttem. 
Találáskor vékonyan meghintettem nyírfaporcukorral. 



Az eredeti recept forrása: Péter Jánosné, Sütemények és egyéb édességek, Esély kiadó, 1997

Ha tetszett a recept, örülök ha megosztod! Kedveld az Áfonya mámora Facebook oldalát, hogy ne maradj le a szezonális ötletekről! Várlak az Instagramon is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése