2016. november 6., vasárnap

Gyömbéres keksz

Közkívánatra következzék egy süteménypecséttel készült keksz. Én most egy csipet friss gyömbérrel ízesítettem, de használhatunk helyette fahéjat, kardamomot, mézeskalács fűszerkeveréket, citrom-, vagy narancshéjat. Készíthetjük jó minőségű, magas kakaóvaj  tartalmú kakaóporral is, ekkor a lent megadott liszt mennyiségből 30g-ot cseréljünk kakaóporra. Bármivel is ízesítjük, fontos, hogy hideg alapanyagokkal dolgozzunk és hagyjunk időt a tészta gyúrás és formázás utáni pihentetésére, mert így kaphatunk igazán szép rajzolatú kekszeket.


Hozzávalók
200g liszt (60g sima, 140g tk. búza)
120g vaj
80g nyírfaporcukor, ebből 20g vaníliás nyírfaporcukor
1 tojás sárgája
fél kezeletlen citrom héja
friss, gyömbér reszelve vagy 2 mokkáskanál őrölt gyömbér


A lisztet a kockára vágott, hideg vajjal elmorzsoltam, hozzáadtam a tojás sárgáját, citromhéjat, gyömbért, nyírfacukrot, vaníliás nyírfacukrot és gyors mozdulatokkal összegyúrtam. Segítségül hívhatunk késes aprítót, robotgépet gyúrókarral, de akár a kenyérsütőgépünk tésztagyúró (fűtés nélküli) programját is. Ha szükséges 1-2 kanál hideg vizet adhatunk hozzá. Fóliába csavartam és egy órát hűtőszekrényben pihentettem.
A megdermedt tésztát lisztezett nyújtótáblán 3-4mm vékonyra nyújtottam és  lisztbe mártott pecséttel kiszúrtam. Szúrjuk szorosan, hogy minél kevesebb leeső tésztaszél legyen. Ezeket gyúrjuk össze és ha nagyon megpuhultak, tegyük be hűtőbe. 
Sütőpapíros lemezre sorakoztattam a kiszúrt kekszeket és mikor a tepsi megtelt, hűtőbe tettem. 


Egy órán át pihentettem, ezzel is elősegítve, hogy a minta szép rajzolata megmaradjon. 180 fokra előmelegített sütőben 8-10 perc alatt megsütöttem. Vigyázzunk, mert könnyen megég. A kihűlt kekszeket jól záródó süteményes dobozba szedtem.


Tipp: ha friss gyömbért használunk, mindig a szálakra merőlegesen reszeljük, így elkerülhető, hogy gyömbérszálak legyenek a süteményben.

Néhány hasznos tanács, ha először dolgozunk gyúrt omlós, azaz linzertésztával: 
Ha a tészta szétesik, kizsírosodik, nehezen áll össze, morzsalékos, ennek az az oka, hogy a zsiradék megmelegedett, csökkent a viszkozitása, összetartó képessége. A cukrászok azt mondják erre, leégett.
Ezért kell a linzer tésztát a hideg vajjal készíteni, a lehető leggyorsabban összeállítani, hogy a kéz melege ne olvassza meg a zsiradékot. A már leégett tésztát hideg helyen kell pihentetni és újra átgyúrni. Javítható kevés folyadékkal, tejjel vagy tojásfehérjével is.
A sokszori nyújtás, lisztezés is a fenti tésztahibát okozhatja.
Ha van rá mód, akkor a tésztát formázzuk hideg helyen. A kiszúráskor megmaradt tésztarészeket gyúrjuk egybe, és pihentessük hűtőben.
Az elkészített linzert 4-5 napig nyersen is eltarthatjuk hűtőszekrényben. Ilyenkor a tésztát formázás előtt legalább egy órával vegyük ki a hűtőből.


3 megjegyzés:

  1. Szia! Elárulnád a sütipecsét lelőhelyét? Köszi! Egy követőd ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Adrienn! Ezt a pecsétet Kőbányán (Kőrösi sétány) egy kínai vegyesboltban vettem. A következő lelőhelyekről tudok még: Pepco és Tchibo (karácsonyiak), Aldi. De láttam már Interspraban is. Van aki ebayről rendel, esetleg nézz szét gasztros webshopokban. Érdemes kirakódóvásárokban nyitott szemmel járni, mert gyönyörű fa pecsétekre lehet bukkanni. Remélem tudtam segíteni, és találsz kedvedre való pecsétet! :)

      Törlés
  2. Szia! Én abban kérném segítséged, hogy amennyiben frissen reszelt gyömbért használok, akkor abból mennyi kell? Elég-e a leve vagy kell a rostos/szálkás rész is? Én bevallom belereszeltem egy nyalókafej méretű adagot, megkóstoltam nyersen a tésztát és nem éreztem ki egyáltalán a gyömbér ízt O.o Eztán még bele őrölt gyömbért egy mokkással, most van a hűtőben a tészta...kíváncsi leszek :D Válaszod előre is köszi!

    VálaszTörlés