2019. július 20., szombat

Kapros kenyérlángos

Mostanában ritkán járok a férjemmel bevásárolni, de tegnap úgy alakult, hogy ő is elkísért. Az üzlet péksütis standjánal meg is mutatta mit vacsorázna! Kapros kenyérlángost, természetesen házi verzióban. 


Szeretnék egy köztudatba mélyen beivódott, de teljesen felesleges szokásról pár szót ejteni. Mégpedig arról hogy az élesztőt cukros tejben fel kell futtatni, mert a tésztánk csak és kizárólag így fog megkelni. Ez egyáltalán nem igaz, bár az élesztőgombák "megeszik" a cukrot, de találnak ők elég ennivaló szénhidrátot maguknak a lisztben is!
Az élesztő futtatás oka teljesen máshol keresendő! Az előre csomagolt, zárt hűtőláncban szállított élesztők megjelenése előtt volt ennek létjogosultsága. Édesanyám - aki a hatvanas-hetvenes években bolti eladóként dolgozott -, mesélte nekem, hogy a vidéki kisboltba télen-nyáron vonaton, majd lovas kocsin érkezett az élesztő. A nagy, több kilós tömböket a boltban, egy erre rendszeresített damilos eszközzel darabolták fel és csomagolták zsírpapírba. Így néha megesett, hogy az élesztő nem volt friss, kiszáradt. Ezért  próbálták ki a háziasszonyok, hogy jó-e, mielőtt a lisztbe beletették volna. Nos, manapság erre már semmi szükség, amit bizonyít a  következő fotó és az össze többi kelt tésztás receptem is! 


Hozzávalók, 6 db lepényhez
A tésztához
250g liszt (60g sima, 190g tk. búza)
10g friss élesztő
160-180ml víz
15ml / 1 evőkanál olíva olaj
1 csapott teáskanál só

A feltéthez
6 evőkanál tejföl, kb. 120g
1 kis csokor kapor
2 szál újhagyma
kockázott kolozsvári vagy bacon


A tészta hozzávalóit dagasztógép üstjébe mértem és lágyabb tésztát gyúrtam. Jól kidolgoztam, hogy ne ragadjon a kezemhez. Letakarva 40 percig pihentettem.
Míg tészta kelt sütőbe tettem a pizzakövet és 250 fokra felmelegítettem.  Ha nincs sütőkövünk, melegítsünk fel egy nagy tepsit. 
A kaprot megmostam, lecsepegtettem, finomra vágtam és belekevertem a tejfölbe. Aki nem szereti a kaprot, cserélje zúzott fokhagymára. Felkarikáztam az újhagymát.
A megkelt tésztát 6 egyenlő részre osztottam és kigömbölyítettem. Pár percet pihentettem, majd lisztezett nyújtótáblán hosszúkás, ovális formára nyújtottam. A vastagsága ízlés  dolga, én most picit vastagabbra, körülbelül 5mm-esre hagytam. Papíros tepsire tettem (perem nélküli, a pizzakőhöz kaptam). Ha nincs ilyenünk tegyünk megfordított, papíros, nagy tálcára, aminek nincs pereme, hogy könnyű legyen lecsúsztatni a forró tepsire.


Nekem három lepény fér el egymás mellett. A kinyújtott tésztát 15 percig kelesztettem, majd 1-1 evőkanál kapros tejföllel megkentem, megszórtam szalonnával, hagymával. Átcsúsztattam a sütőkőre és aranybarnára sütöttem. Tortalapáttal rácsra emeltem, így fogyasztásig ropogós maradt. Ugyanígy elkészítettem a másik adagot is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése