2015. május 30., szombat

Márványos epres szelet

Már megint eper! De ha lehet fokozni, még könnyedebb, még légiesebb formában, mint a korábbi túrós receptben. Igazi hűsítő csemege és ha vége a szezonnak, az epret lecserélhetjük más bogyós gyümölcsre vagy akár egyszerre több félére is.


Hozzávalók, 24x37cm-es csatos formához
A piskótához
4 tojás
80g őrölt zabpehely
késhegynyi sütőpor
12 g keserű kakaópor
60g nyírfacukor
1 evőkanál napraforgó olaj

A mascarponés krémhez
500g mascarpone
500ml tejszín
50g nyírfacukor (fele házi vaníliás)
1 kezeletlen citrom héja
15g porzselatin
100ml hideg víz

Az epres krémhez
350g eper
250ml tejszín
ízlés szerint nyírfacukor
ízlés szerint citromlé
8g porzselatin
60ml hideg víz


Először az eperalapot készítettem el. Az  epret megmostam negyedeltem és pici vízzel felforraltam. Édesítettem, majd összeturmixoltam.
Míg az eper hűlt, megsütöttem a piskótát. A sütőt 180 fokra előmelegítettem. Egy papíros sütőlemezen körberajzoltam a csatos formát. A tojásokat kettéválasztottam, a fehérjéből a nyírfacukor felével laza habot vertem. A sárgáját a cukor másik felével kihabosítottam. A fehérjehabot beleforgattam a sárgájába, óvatosan hozzákevertem a sütőporos, kakaós lisztet és az olajat. A masszát a sütőlemezre tettem és a berajzolt formán körülbelül fél cm-rel átnyúlva, lapot kentem. Az előmelegített sütőbe tettem és megsütöttem. A kisült lapot vékonyan meghintettem liszttel és átfordítottam. (Piskótakészítési alapismeretek itt .)
A hidegre hűtött tejszínt habbá vertem. Ha a robotgépünk kapacitása engedi egyszerre is felverhetjük az összes habot. A zselatinokat fém tálkákba tettem és hideg vízzel beáztattam. Pár percet állni hagytam majd vízgőz felett megolvasztottam.
Közben a kihűlt piskótalapot beleszabtam a formába.
Elkészítettem a  krémeket. A mascarponét elkevertem a nyírfacukorral és a citrom héjjal. Hozzáadtam a tejszínhabot, majd óvatosan összeforgattam a mascarponéval. 
A kihűlt eperpüréből 2 evőkanálnyit félretettem a díszítéshez. A maradék pürét elkevertem a tejszínhabbal és pici citromlét adtam hozzá, hogy kellemesen savanykás legyen. 
Mikor a krémek elkészültek mindkettőbe  belekevertem a zselatint. Az epres krémet rátettem a mascarponés krémre, egyet kevertem rajta, majd merőkanállal belepakoltam a formába. Nem szabad túlságosan összekeverni, mert a krém így lesz szép márványos.
Elsimítottam a krémet. Sütőpapírból zsákot hajtottam, beletettem a félretett eperpürét, körkörös mintákat rajzoltam, majd egy kiskanál hegyével, szintén körkörösen, elhúztam az epervonalakat. 


A süteményt hűtőszekrénybe tettem és tálalás előtt 5 órát pihentettem. Vizes, recés késsel szeleteltem.


Egy kis segítség azoknak, akik tartanak a zselatintól. Pár apróságot átgondolva, nagyon egyszerű vele bánni. A krém, amibe belekeverjük relatív hideg. Ha a zselatinunk nem elég meleg, akkor kicsapódik és csomós lesz. Ha viszont túl forró, akkor megolvaszthatja a krémet és az elfolyhat. Ezért kell megtalálni azt a hőmérsékletet, ami a kézmelegnél magasabb, de még nem forró. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése