2017. december 4., hétfő

Katóka

Mindenki ismeri Katókát, Katit, Katicát. A háromlapos süteményt, amiből az egyik összetörve, rummal, kakaóval, lekvárral kerül lapok közé, tojáshabbal a tetején. Nos, ő sem kerülhette el a sorsát, megreformáltam kicsit. Kezdve azzal, hogy a tésztát nem három egyenlő részre osztottam, hanem a töltelékbe több került. A lap egy részét nem morzsoltam össze, hanem apró kockákra vágtam, így szebb lett a sütemény vágásfelülete. A tojáshabot csokira cseréltem és szelet helyett apró, falatnyi kockákra vágtam. Ezekkel a módosításokkal jól illik a karácsonyi aprósütemények sorába.


Hozzávalók
A tésztához
500g liszt (150g sima, 350g tk. búza)
15g sütőpor
150g sertészsír, szobahőmérsékletű
2 tojás sárgája, szobahőmérsékletű
100g nyírfaporcukor, vagy általunk preferált édesítő
180-200g tejföl 
kevés zsír és liszt a tepsi előkészítéséhez

A töltelékhez
200ml tej
120g baracklekvár
25g keserű kakaópor
120g puha vaj
120g nyírfaporcukor
rum, vagy rumaroma, ízlés szerint

Az áthúzáshoz
100g keserű csokoládé
1 evőkanál étolaj



A sütőt 180 fokra előmelegítettem. Egy nagyobb tepsi hátulját vékonyan zsíroztam, liszteztem. A tésztához a puha zsírt a nyírfaporcukorral és a tojások sárgájával habosra kevertem. Hozzáadtam a lisztet és annyi tejfölt, hogy jól nyújtható tésztát kapjak. A tésztám összsúlya 1080g lett. Ezt két 300 és egy 480g-os darabra osztottam. Ez utóbbi lesz a középső lap, a töltelék. 
Az első 300g-os darabot lisztezett nyújtótáblán 24x35cm-es lappá nyújtottam és körülbelül 15 perc alatt megsütöttem. Mikor picit hűlt, tálcára csúsztattam és ugyanígy megsütöttem a másik ekkora lapot is. A harmadik tésztát olyan nagyra nyújtottam ahogy a tepsi engedte. A lapok között nem kell a tepsit sem elmosni, sem újrakenni, van rajta elég zsiradék, hogy a többi lapot is meg lehessen sütni. Elég megvárni, hogy picit kihűljön és már süthető is a  következő lap. 
Amikor az utolsó, legnagyobb lap is kihűlt a harmadát 1x1cm-es kockára vágtam. A másik felét pedig összemorzsoltam. Kézzel is gyorsan megy, de használhatunk késes aprítót. A tésztamorzsát és kockákat egy nagyobb keverőtálba tettem és a meglangyosított tejjel lelocsoltam. Hozzákevertem a lekvárt.


A vajat a nyírfaporcukorral kihabosítottam, és hozzáadtam a kakaóport. Ezt a keveréket beletettem a morzsás részbe, majd rummal ízesítettem és egyenletesen a két lap közé töltöttem. Két órát a konyhapulton hagytam, hogy a lapok könnyebben felvehessék a töltelékből a nedvességet, megpuhuljanak, majd hűtőbe tettem.
Másnap az összetördelt csokoládét vízgőz felett megolvasztottam, az olajjal simára kevertem és áthúztam vele a süteményt. Mikor dermedni kezdett fésűs habkártyával elhúztam a csokoládét, hogy hullámvonalas legyen. Hűtőszekrénybe tettem és forróvízbe mártott, szárazra törölt, recés késsel falatnyi kockákra vágtam.


Forrás: Süteményeskönyv, 800 recept Péter Jánosné gyűjtésében, 
            Esély Kiadó és Kereskedelmi Kft. 1993

1 megjegyzés:

  1. Köszönöm ezt a receptet! Egyik kedvenc süteményem! Kipróbáltam, és a család ezt rendelte karácsonyra is! Bár én maradtam a tojáshabos tetőnél...

    VálaszTörlés