2019. június 1., szombat

Máglyarakás

Talán vannak akik emlékeznek szeptemberi megállapodásomra a kislányommal, hogy minden héten sütök neki kalácsot, de reggeli nélkül nem mehet iskolába. Szerencsére a reggelire vonatkozó egyezséget sikerült betartani, ám a kalácsmánia hol lecsengett, hol felerősödött. Egy ilyen megunós fázisban tettem el pár szeletre való, mézeskalács fűszerrel ízesített kalácsot a mélyhűtőbe, hogy egyszer biztos jó lesz előkapni... Aztán a húgom említette tegnap, hogy máglyarakást süt. Kapóra jött az ötlet, mert kornyadozott pár alma a spájzomban, és mindig akad a fagyasztóban pár extra tojásfehérje is. 


Hozzávalók, 28x23cm-es hőálló tálhoz, tepsihez
250g kalács
250ml 30%-os habtejszín
250ml víz
3 nagy tojás
30g olvasztott vaj
80g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi
kevés vaj és liszt a forma előkészítéséhez

600g alma
30g vaj
60g cukrozatlan sárgabaracklekvár

6 tojás fehérje
80g cukornak megfelelő édesítő, nálam nyírfacukor
15g étkezési keményítő

A tepsit vékonyan kivajaztam, liszteztem, a sütőt 180 fokra előmelegítettem. A kalácsot felszeleteltem és két sorban, szorosan a tepsibe raktam. A tojások sárgáját egy nagyobb tálba tettem, alaposan összekevertem a negyedannyival, majd a meglangyosított vizes tejszínnel és olvasztott vajjal. Ráöntöttem a kalácsra és félretettem.
Az almákat meghámoztam, negyedeltem, magházukat eltávolítottam és vékony szeletekre vágtam. A vajat egy serpenyőben megolvasztottam, és az almát félpuhára pároltam. Ügyeljünk rá, hogy ne főjön meg! Hozzákevertem a lekvár felét, majd elsimítottam a kalácson, ami időközben szépen beitta a tejszínes keveréket. Sütőbe tettem és körülbelül 30 perc alatt megsütöttem. Ez az idő irányadó, nézzük meg a közepét, hogy megsült-e. 

 

A tojásfehérjéket a nyírfacukorral habbá vertem. A hab ne legyen kőkemény, hogy ne törjön össze, ha a sütire tesszük. Felmerülhet a kérdés, hogy miért használtam a habhoz nyírfacukrot és étkezési keményítőt. Nos, mindkettő egy célt szolgál, hogy jó tartású, szép habot kapjunk. Természetesen készülhet más, általunk preferált édesítővel is.
A maradék lekvárt elsimítottam az almatölteléken, majd kanállal ráhalmoztam a tojáshabot. Visszatettem a sütőbe és aranybarnára sütöttem, bő 15 perc alatt.



Tipp: készíthetjük tk. kifliből, gubarúdból, de a legfinomabb kalácsból (a jobb oldali címkefelhőben ezekre a címszavakra keresve több recept is elérhető). A mézeskalács ízesítés miatt nem tettem vaníliaőrleményt az öntetbe, de ha a fentiek valamelyikéből készítjük, érdemes beletenni.
Ha nincs cukormentes lekvárunk, akkor kevés vízzel főzzünk sűrűre friss, vagy mirelit epret, áfonyát vagy erdei gyümölcs mixet. Bármilyen savanykás íz jól illik hozzá.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése