2020. május 3., vasárnap

Epres vaníliakrémes tart

...de nevezhetjük pitének is. Vékony linzertészta korpusz, krémsajttal lazított vaníliapudinggal töltve, eperrel megpakolva és vékonyan zselézve. Azt hiszem, ennek a  " jó bornak, nem kell cégér", a képek magukért beszélnek...



Hozzávalók,  13x36cm szögletes, vagy 25cm-es kerek formához
A tésztához
200g liszt (60g sima, 140g tk. búza)
100g hideg vaj
1 tojás
60g cukornak megfelelő édesítő
fél kezeletlen citrom héja

A krémhez
200ml habtejszín
200ml víz
(vagy 400ml tej)
40g vaníliás pudingpor
vaníliaőrlemény
60g cukornak megfelelő édesítő 

185g tejszínes krémsajt, szobahőmérsékletű

350g eper

A zseléhez
150ml víz
1 epres filteres tea
5g porzselatin
30g cukornak megfelelő édesítő, ízlés szerint
szűrt citromlé



A krémhez egy tapadásmentes lábasba tettem a krémport, simára kevertem a vizes tejszínnel, hozzáadtam a vanília őrleményt és folyamatosan keverve sűrűre főztem. (Nem, nem kell két edényt elkoszolni hozzá, ahogy a tasakon van, így egyben is remekül működik.) Belekevertem az édesítőt és a felületét fóliával letakarva félre tettem hűlni. Ha direkt rátesszük a fóliát elkerülhető, hogy a puding "bőrös" legyen.
Elkészítettem a linzertésztát. A hideg, apró kockákra vágott vajat elmorzsoltam a lisztekkel, leggyorsabb késes aprítóval. Keverőtálba tettem, hozzáadtam az édesítőt, citromhéjat, tojást és gyors mozdulatokkal összedolgoztam. Téglalappá formáztam és egy műanyag dobozban fél órára hűtőbe tettem. 
A sütőt 180 fokra előmelegítettem. Amikor a tészta visszadermedt, lisztezett nyújtótáblára tettem, kinyújtottam és kibéleltem vele a formát. Villával megszurkáltam, sütőpapírt tettem bele és elterítettem benne a vakon sütéshez használt rizsemet (a módszerről a recept végén olvashatsz). 20 percig sütöttem, majd a papírral kiemeltem a rizst és készre sütöttem a tésztát.


Közben megfőztem a zselét. A zselatint elkevertem egy kevés vízzel. A maradék vizet felforraltam, beletettem a teafiltert, elkevertem a zselatint, citromlével, édesítővel ízesítettem. Félretettem hűlni.
A krémsajtot keverőtálba tettem, kézi habverővel simára kevertem, majd kis részletekben hozzáadtam a hideg pudingot. Belesimítottam a kihűlt linzerformába.
Fontos! Ez egy hűtőtárolást igénylő, lágy krém. Ha szállítani szeretnénk, hagyjuk ki a krémsajtot és főzzünk 600ml folyadékból vaníliapudingot. Vagy használjuk az eredeti krémet, amibe keverjünk bele 8g porzselatint, 60ml vízben oldva. (A zselatin használatáról ebben a receptben írtam bővebben.)
Az epret alaposan megmostam, lecsepegtettem, félbe vágtam és rápakoltam a krémre. Hűtőbe tettem. Amikor a zselé kihűlt vékonyan bevontam vele az eperszemeket. Nekem az a zselézés tetszik, amikor a gyümölcsöket nem ellepi, hanem vékonyan bevonja a zselé. Ne ijedjünk meg, ez a házi zselé lassabban szilárdul meg, mint a készen kaphatóak. 


*Mivel mindig megkérdezi valaki... A vakon sütés nem egy felesleges hókuszpókusz, nem is bekötött szemmel ügyeskedés, hanem omlós tészták (elő)sütése, amihez sütőpapír és valamilyen nehezék szükségeltetik. Lehet ez rizs, bab, meggymag, bármi ami kéznél van.
A formába igazított, megszurkált tésztára sütőpapírt teszünk, egyenletesen elterítjük rajta a súlyt, és a receptben megadottak szerint sütjük. Ha elkészült, a magok a sütőpapírral könnyedén kiemelhetők. Ezt a "tölteléket" el lehet tenni és többször használni.
Ebben a receptben készre sütjük a linzert, de például ha quiche-t sütünk, akkor félkészre. Az elősütéssel megakadályozhatjuk, hogy a  tészta nyers "szalonnás" legyen, a tölteléktől elázzon. Megszurkálni, súlyt helyezni rá pedig azért hasznos, hogy ne púposodjon fel.

Ha tetszett a recept, örülök ha megosztod! Kedveld az Áfonya mámora Facebook oldalt, hogy ne maradj le a szezonális ötletekről! Várlak az Instagramon is!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése