2023. június 4., vasárnap

Eper charlotte zselével

Ez a sütemény megérdemelné a kora nyári desszertek koronázatlan királynője címet. Pazar lezárása lehet ünnepi ebédeknek, de születésnapi tortaként sem vallunk vele szégyent. 
Szükség van hozzá egy félgömb alakú tálra. Szerintem akkor a legszebb, ha mini piskótatekercsekből készítjük.


Hozzávalók, 20cm átmérőjű, 1,7l-es félgömb alakú tálhoz

A mini piskótatekercsekhez
3 tojás
50g cukornak megfelelő édesítő
60g liszt (20g sima, 40g tk. búza)
pár csepp étolaj
eperlekvár  

A talphoz
2 tojás
30g cukornak megfelelő édesítő
40g tk. búzaliszt
 
A zselés réteghez
80g eper (püréhez)
50g eper (felkockázva)
1 teáskanál pektin
édesítő, ízlés szerint

A krémhez
250g eper (akár mirelit is)
500g krémes tehéntúró
100g cukornak megfelelő édesítő, ízlés szerint
400ml 30% zsírtartalmú habtejszín 
15g porzselatin
100ml hideg víz
fél kezeletlen citrom héja 
citromlé ízlés szerint
 
 
Elkészítettem a krémhez az eperalapot. A megtisztított epret (250g) kevés vízzel felfőztem és édesítettem. (Az édesítő mennyisége függ az epertől.) Félretettem hűlni. 
A zselés réteghez pár csepp vízzel felfőztem az epret (80g), pürésítettem, majd újra felforralva belekevertem az édesítővel elkevert pektint. Beleforgattam a felkockázott epret és egy fóliával kibélelt 15cm átmérőjű tálkába simítottam. Amikor kihűlt, hűtőbe tettem.
 
A sütőt 180 fokra előmelegítettem. Ha a sütőnkben lehet egyszerre több tepsivel sütni, akkor készíthető egyben a rolád és a talp. Az enyém sajnos erre nem alkalmas, így külön készítettem el a roládhoz és a talphoz való felvertet. Előkészítettem két sütőpapíros tepsit. Az egyiken körberajzoltam a tálat.
Először a roládhoz való felvertet sütöttem meg. A fehérjét az édesítő felével laza habbá vertem, majd a sárgáját a másik rész édesítővel szintén kihabosítottam. A fehérjét beleforgattam a sárgájába, majd beleszitáltam a lisztet. Lapot kentem és megsütöttem. A lapot ne szárítsuk ki, maradjon szaftos, hogy szépen fel lehessen csavarni. 
A piskótát liszttel meghintettem és átfordítottam. Pár percet pihentettem, majd lehúztam róla a sütőpapírt és felcsavartam, bőrös felével befelé. Mikor kihűlt lekvárral megkentem és felgöngyöltem, úgy hogy két, kb. 3cm átmérőjű roládom legyen. Papírba csavarva mélyhűtőbe tettem.
Közben elkészítettem a másik piskótát, a charlotte talpát is. A  kész felvertből a berajzolt sütőpapírra lapot kentem és megsütöttem. Mikor megsült, lisztezve szintén átfordítottam. 
 

Amikor a roládok jól kifagytak a tálat fóliával kibéleltem és a körülbelül fél cm vastagra vágott roládszeletekkel szorosan kibéleltem.  A zseléréteget betettem a mélyhűtőbe, mert fagyosan egyszerűbb vele dolgozni.
A jéghidegre hűtött tejszínt kemény habbá vertem, a zselatint fém tálba mértem és a hideg vízzel elkevertem.
Az édesítőt, citromhéjat, eperalapot a krémtúróhoz adtam és botmixerrel simára kevertem. Beleforgattam a tejszínhabot, citromlével ízesítettem. Végül belekevertem a vízgőz felett felolvasztott zselatint.
A krém kétharmadát a formába tettem és 15 percre hűtőbe állítottam, hogy egy kicsit megdermedjen. Ráhelyeztem a zseléréteget, a maradék krémmel és méretre vágott talppal befedtem.  Egy éjszakán át hűtőben pihent, hogy alaposan áthűljön. Másnap tálra borítottam. 

Tipp: Piskóta készítési alapismeretek ide kattintva olvashatók!
Ha nem tudunk krémes túrót beszerezni, készítsük a süteményt szitán átpasszírozott, vagy botmixerrel átkevert rögös túróval.
Ne féljünk a zselatintól! Hogyan használjuk? Lásd itt.
Ugyanitt fázisfotó, hogyan készítsünk vékony tortalapot, tortakarika nélkül.
Ha nincs lekvárunk, főzzünk fel plusz 150g mirelit gyümölcsöt édesítsük, turmixoljuk simára és töltsük ezzel a roládokat!
 
Ha tetszett a recept, örülök ha megosztod! Kövesd az Áfonya mámora Facebook oldalt, hogy ne maradj le a szezonális ötletekről! Várlak az Instagramon is!
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése