2017. december 2., szombat

Advent 2017'

Akik régóta figyelemmel kísérik a blogomat tudhatják, hogy adventre minden évben mézeskalácsból készítek "koszorút". Idén sajnos elég kevés időm volt erre, ezért egy egyszerűbb megoldást választottam, egy icipici falvacskát készítettem, sík formákkal. 
Mindenkinek kívánok szép ünnepre hangolódást, jó készülődést! Ne feledjétek, a jobb sávban lévő Karácsony és Ünnepi  címkékre kattintva (itt és itt) sok ötletet találtok az ünnepi asztalra, kekszes dobozokba, akár gasztro ajándéknak is!


Hozzávalók, a tészta kemény lesz, kizárólag dekorációs célra használható!
Hozzávalók
250g liszt
120g méz
50g porcukor
30g vaj vagy margarin
1 tojás
fél teáskanál szódabikarbóna
2 csapott teáskanál mézeskalács fűszer
1-2 evőkanál víz, ha szükséges

Glazúr
1 tojás fehérje
1 teáskanál étkezési keményítő
200g porcukor
pár csepp ecet

A tésztasütést megelőző napon kimértem a szárazanyagokat, elkevertem őket. A vajat  a mézzel egy nagyobb tálban, vízgőz felett felolvasztottam. Ügyeljünk rá, hogy ne legyen forró, csak olvadjon el. Hozzáadtam a tojást, a fűszeres lisztet és összegyúrtam. A tésztát fóliába csavartam és egy éjszakán át hűtőben pihentettem. 


Elkészítettem a sablonokat, 3 házikó formát és a talapzatot, ami vese/bab alakú. A fenyőkhöz kiszúrót használtam, de ha nincs több méretünk, készítsünk hozzájuk is sablont. Itt gondolkodjunk kicsit előre  és olyan talpat alakítsuk ki, amihez van megfelelő méretű tálcánk és tepsink is. Hétköznapokon az adventi mézes falucska az étkezőasztalunk dísze, de ha vendégek jönnek sokszor el kell tennem, így számomra fontos, hogy könnyen "mobilizálható" legyen.

Másnap a kivettem a tésztát alaposan átgyúrtam. A sütőt 180 fokra elmelegítettem és előkészítettem két sütőpapíros tepsit. Először a talapzatot készítettem el. Lisztes felületen 3-4mm vastagra nyújtott, hosszúkás tésztát nyújtófára felcsavarva átettem a tepsire. Ráfektettem a sablont, körbevágtam és pogácsaszaggatóval kiszúrtam a mécsesek helyét.   Az előmelegített sütőben aranybarnára sütöttem.  Közben szétválasztottam a tojást, amit majd a glazúrhoz fogok használni. (A sárgáját ki csészében, lefóliázva eltettem, máshoz felhasználandó, hisz olyan drága a tojás...) A megsült talapzatot a sütőből kivéve tojásfehérjével azonnal lekentem, így szép fénye lesz. Ügyeljünk rá, hogy kevés tojás legyen az ecseten, hogy ne csapódjon ki a fehérje! Mivel a tésztám kicsit összeugrott, és a mécsesek helyei szemmel láthatóan kicsik lettek, ezért szintén forrón, újra kiszúrtam őket. Ez a művelet csak akkor végezhető el, ha a tészta még forró. Ahogy hűl keményedik és könnyen letörhet. 


A sablonokkal kivágtam a házikókat és kiszúrtam a fenyőket. Ezeket is megsütöttem és fehérjével fényeztem.
Elkészítettem a glazúrt. A porcukrot, hogy minél finomabb legyen, kávédarálón ledaráltam. A fehérjét kicsit felvertem, majd fokozatosan adagolva beleszitáltam a porcukrot. Végül belekevertem az ecetet és a keményítőt. Nem biztos, hogy szükséges az összes porcukor, ez függ attól, hogy mekkora a fehére. Míg a glazúrral dolgozunk egy benedvesített papírtörlővel, vagy folpack fóliával érdemes a maradékot letakarni, hogy ne száradjon ki a felülete. Celofánból zsákokat hajtottam a díszítéshez.

A jobb szemléltetés  érdekében papírból készítettem egy zsákot. Ezt, a befőző celofánnál keményebb, virágárusoknál kapható celofánból készítem a rajzoláshoz.

Egy derékszögű háromszöget vágtam, a leghosszabb oldalát a bal kezembe véve felcsavartam és tűzőgéppel megtűztem. Amikor a glazúrt beletetettem, szorosan behajtottam a száját. A zsák végén apró lyukat vágtam. 


Feldíszítettem a házikókat, fenyőket. Mikor minddel elkészültem, a glazúrból egy evőkanányit kivettem és porcukrot kevertem még bele, hogy sűrűbb, gyorsabban száradó "ragasztóm" legyen. Ezt is zsákba tettem, és a talapzatra ragasztottam a fenyőket, házikókat. A talapzat és a gyertyatartók szélét is feldíszítettem egy egyszerű indamintával. 
Végül porcukorral, kis szűrővel behavaztam a tájat, a házikók előtt pedig elsepertem a havat.

A díszítő mézes receptje idén is a jól bevált, Moha Konyhától, ide kattintva elérhető.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése