2016. március 19., szombat

Ciabatta

Mielőtt sokadszor az a vád érne, hogy "jó-jó, de ez megint olyan macerás", védelmére kell keljek ennek a tradicionális olasz, "papucs" névre hallgató zsemlének. Igen, tényleg órákig készül, de valójában többször, keveset kell foglalkozni vele. Az eredmény pedig finom, ropogós, szellős és nem utolsó sorban szemet gyönyörködtető!


Hozzávalók, 10 zsemléhez
Az előtésztához
250g liszt (150g rétes liszt, 100g tk. búza)
200ml langyos víz
15g friss élesztő

A tésztához
250g liszt (150g tk. búza, 100g őrölt zabpehely)
20g búzasikér
200ml langyos víz
10g friss élesztő
1,5 teáskanál só


A tervezett sütés előtti este kelesztőtálba öntöttem a langyos vizet, belemorzsoltam az élesztőt, hozzáadtam a lisztet, alaposan összekevertem és a nokedli sűrűségű tésztát lefedve a konyhapulton hagytam.
Másnap a tészta hozzávalóit a kenyérsütőgép üstjébe mértem, beletettem az előtésztát és 10 percig gyúrtam. Természetesen készíthető kézzel is. Ragacsos, lágy tésztát kaptam. Ettől nem szabad megijedni és plusz lisztet hozzáadni! A tésztát visszatettem a kelesztőtálba és egy órán át kelesztettem.
Ezután alaposan lisztezett nyújtótáblára tettem és óvatos mozdulatokkal 2-3cm vastagra ellapogattam. A felesleges lisztet lesepertem, majd kapott téglalapot szimplán behajtottam, azaz gondolatban harmadolva összehajtottam. A hajtogatásról ebben a receptben láthatók fázisfotók.
Az így kapott tésztacsíkot félbe hajtottam, hogy beférjen a  kelesztőtál alá, amivel lefedtem és 30 percet kelesztettem. 
Ismét aláliszteztem és óvatosan, alányúlva, mint a rétes széthúzogattam a kezemmel. Így megőrizhetők a tésztában lévő hatalmas buborékok. 


A hajtogatást, pihentetést megismételtem. Majd a megkelt tésztát újra szimplán behajtottam és pizzavágóval 10 részre vágtam. A zsemléket papíros sütőlemezre tettem és újabb 45 perc pihenő következett. 


Közben a sütőt 250 fokra előmelegítettem és egy kisebb tepsiben forró vizet állítottam az aljába. 
A megkelt tésztát sütőbe tettem, majd 15 perc múlva, mikor a zsemlék kérge kialakult kivettem a vizes edényt, a hőt pedig 200 fokra levettem. Amikor a zsemlék aranybarnák lettek kivettem a sütőből és rácsra tettem hűlni őket. Ha van légkeverés a sütőnkben, érdemes az utolsó pár percre bekapcsolni, mert így még ropogósabb lesz a ciabatta kérge.


A ciabatta nem csak szendvicsnek kiváló, de bruschettaként gyorsan összeállítható vendégváró vagy előétel lehet. Csak egy kis paradicsom, mozzarella, olíva, fokhagyma, egy csipet oregano és pár friss bazsalikomlevél szükséges hozzá. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése