2018. szeptember 30., vasárnap

Diós birsalmás tekercs - 300. recept

Visszavonhatatlanul és kérlelhetetlenül itt az ősz! Meghozta az illatos, fanyar birsalmákat és a diót. Ezúttal a kedvenc formámba, csigába foglaltam, de a szokásomtól eltérően összesütöttem őket. Be kell valljam, bár vacsoraidőre járt mikor elkészült, de képtelen voltam ellenállni és még langyosan bekebeleztem az egyik sarokelemet. A vajas, fahéjas birs, és pörkölt dió pazar élmény, ne hagyjátok ki! 


Hozzávalók, 22x34cm-es tepsihez, 15 darabhoz
A tésztához
500g liszt (150g sima, 350g tk. búza)
280ml folyadék (150ml tejszín, 130ml víz)
1 tojás
1 tojás sárgája
22g élesztő
50g cukornak megfelelő édesítő
fél kezeletlen citrom héja
100g lágy vaj

A töltelékhez
600g birsalma, hámozás utáni súly
1 citrom leve
40g vaj
édesítő, ízlés szerint
fahéj, ízlés szerint
120g dió

kevés vaj és liszt a tepsi előkészítéshez



A tészta hozzávalóiból lágyabb, selymes tésztát dagasztottam. Összekevertem a nedves hozzávalókat, élesztőt, majd hozzáadtam a lisztet, édesítőt, citromhéjat, végül beledolgoztam a puha vajat. Ha szükséges, 1-2 evőkanál vízzel korrigálható az állaga. Kigömbölyítettem és lefedve 45 percet kelesztettem.
Míg a tészta pihent, meghámoztam és apró kockákra vágtam a birsalmákat. Munka közben citromos vízbe tettem őket. A vajat egy tapadásmentes edényben megolvasztottam, rátettem az almát, édesítőt és kissé megpároltam. Fontos, hogy az alma ne legyen puha, szétharapva a közepe maradjon ress. Fahéjjal ízesítettem úgy, hogy a fűszer kiemelje és ne elnyomja a gyümölcs ízét. Azaz apránként, keveset és kóstolgatva! Egy nagy tepsin szétterítettem, hogy gyorsabban hűljön. Közben a dió kétharmadát enyhén megpörköltem, majd amikor kihűlt durvára vágtam.

  
A megkelt tésztát lisztezett nyújtótáblára borítottam és 40x30-as téglalappá nyújtottam. Egyenletesen elterítettem rajta az almatölteléket, megszórtam a dióval és feltekertem. 15 darabba vágtam és papíros sütőlemezre állított sütőkeretbe tettem, szorosan egymás mellé. (Természetesen süthetjük vékonyan vajazott, lisztezett tepsiben is. Azért használtam az állítható méretű keretemet, mert az alkalmas méretű tepsiben a vasárnapi ebédhez bepácolt csirkecombok pihentek.)  


A csigákat 25 percig kelesztettem, közben a sütőt 180 fokra előmelegítettem. Tetejét a maradék, pörköltelen dióval megszórtam és 40 perc alatt aranybarnára sütöttem. Rácsra tettem kihűlni úgy, hogy a keretet levéve, gyors mozdulatokkal először egy tepsire, majd a rácsra vissza fordítottam. 


Tipp: birs helyett készíthetjük almával is. 
Ha kevésbé vagyunk rutinosak és gyorsak, először készítsük el az tölteléket, hogy biztosan kihűljön, mire a tészta megkel, mert fontos, hogy az alma hideg legyen, mikor a tésztára kerül. Ha lehetőségünk van rá, a  diót pörköljük sütőben, mert sokkal egyenletesebb, mint serpenyőben! 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése