2019. január 1., kedd

Whiskys eszpresszó szelet

Kissé késésben vagyok a szilveszteri desszert receptjével, de mentségemül szolgáljon, a két ünnep között rendszerint elutazunk pár napos feltöltődésre. Hazafelé tartva gondoltam át a hűtőben lévő készleteket és jött az ötlet, hogy 31-én délelőtt mascarponeval készítek egy nagyon kávés, whiskys szeletet, a férjem legnagyobb örömére.


 Hozzávalók
A piskótához
5 tojás
75g cukornak megfelelő édesítő, nyírfacukrot használtam
100g liszt (50g tk. búza és 50g zabpehelyliszt)
3g nescafé
1 evőkanál étolaj

A krémhez
250g mascarpone
350ml habtejszín
50g cukornak megfelelő édesítő, negyedannyit használtam
fél rúd vanília kikapart magjai
8g porzselatin
80ml hideg víz

200ml erős kávé, ízlés szerint édesítve
50ml whisky, ízlés szerint
keserű kakaópor a díszítéshez


Lefőztem a kávét, édesítettem és félretettem hűlni. 
A sütőt 180 fokra előmelegítettem és előkészítettem egy papíros sütőlemezt (32x42cm, vagy nagy "gáztepsi" méret). A tejszínt betettem a mélyhűtőbe, hogy jól lehűljön.
A tojásokat szétválasztottam, a fehérjét a nyírfacukorral tejföl sűrűségű habbá vertem. A tojássárgákat a nyírfacukor másik felével és a kávéval kihabosítottam. Óvatosan beleforgattam a fehérjét, hozzáadtam az olajat, végül kis részletekben beleszitáltam és elkevertem a lisztet. A masszát egyenletesen elkentem a tepsin, majd 15 perc alatt megsütöttem. Liszttel meghintettem és átfordítottam, hűvös helyre tettem kihűlni. 


Míg a piskótalap hűlt, előkészítettem krémet. A mascarponét egy nagyobb tálba tettem, elkevertem a negyedannyival és a vaníliával. A zselatint fém tálkába mértem és a hideg vízzel elkevertem. A kávét ízesítettem a whiskyvel. A tejszínt kemény habbá vertem.
A lapot a hosszanti oldalára merőlegesen három egyenlő részre vágtam, azaz kb 13,5cm szélesre. Összeállítottam a krémet. A mascarponeba kis részletekben beleforgattam  a tejszínhabot, majd hozzákevertem a vízgőz felett megmelegített zselatint. 
Az első  piskótalapot bőrével felfelé tálcára tettem és vékonyan megkentem kávéval. Ezt a lapot ne áztassuk el, hisz ez tartja a süteményünket. Rákentem a krém két ötödét. A következő lapot bőrével lefelé tettem rá, ezt viszont már alaposabban átitattam sziruppal. Ismét krém, majd az utolsó lap, kávé, majd a maradék, egy ötödnyi krém következett. A tetején lévő krémet egy kanál hegyével igazítottam el. Az összeállított süteményt hűtőbe tettem. Tálaláskor vékonyan meghintettem kakaóporral.


Tipp: whisky helyett készíthetjük rummal vagy rum aromával is.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése