2020. április 22., szerda

Kelt leveles kakaós csiga

A régi életünkben volt néhány kedvenc uzsonnaszertartás. Például, hogy munkából hazafelé jövet vettem a kislányomnak egy-egy meglepetés kakaós csigát. Mert amit én sütök, az nem olyan... Persze tudtam, hogy hol van a csiga "elásva", hisz az itthoni sima kelt, a pékségben vett pedig hajtogatott élesztős, blundel tésztából készült. Kívül ropog, le lehet tekerni, a belseje puha, legjobb falat a közepe és iszonyú maszatos lesz az ember gyereke mire a végére ér. 
Persze mint oly sok minden más, ez a rítus is hiányzik. Úgyhogy gondoltam egy merészet, a blundel hajtogatást megspórolandó, elővettem a bevált croissant tésztámat, picit alakítottam rajta, és mindenki teljes megelégedésére megszületett az itthoni vajízű, kelt, leveles csiga. 


Hozzávalók, 14 csigához
350g liszt (100g finomliszt, 250g tk. búzaliszt)
100ml habtejszín
100-120ml víz
24g friss élesztő
1 tojás
35g cukornak megfelelő édesítő
1 teáskanál só
20g olvasztott vaj

100g fagyos vaj

A töltelékhez
40g olvasztott vaj
40g kakaópor
50g cukornak megfelelő édesítő, ízlés szerint


100g vajat mélyhűtőbe tettem. A tészta hozzávalóiból lágyabb, kézhez nem ragadó tésztát gyúrtam. Kelesztőtálba tettem és 1,5 órára hűtőbe raktam. 
Amikor  a pihentetési idő letelt, a tésztát lisztezett nyújtótáblára tettem, finoman kinyomkodtam belőle a levegőt és 8 egyforma darabra osztottam. A darabokat kigömbölyítettem és 10 percet pihentettem. A tésztacipókat 12x16cm-es téglalappá nyújtottam és a fagyos vajat nagy lyukú sajtreszelőn ráreszeltem. Így rétegeztem a nyolc lapot és a hét részre osztott vajat. Mikor a legfelső rész rákerült, a nyújtótáblát  alaposan beliszteztem és a tésztát körülbelül 26x34cm téglalappá nyújtottam. A tészta ekkor hozzávetőlegesen 7-8mm vastag volt.

Simára kevertem az olvasztott, visszahűtött vajat, a kakaóport és az édesítőt, majd egyenletesen a lapra kentem. Természetesen maradhatunk a kenős, szórós módszernél is.
A tésztát a keskenyebbik 26cm-es  végétől indulva feltekertem. Ügyeljünk rá, hogy ne legyen túl laza, mert szétesnek a csigák; de túl szoros se, mert akkor a tészta szakadhat sülés közben, a csigák közepe felpúposodik. Ezt úgy is elkerülhetjük, ha a csigák tetejét rögtön a formázás után gyengén lenyomjuk.


A tésztahengert recés késsel 1cm-es darabokra vágtam és papíros tepsire fektettem. Fontos, hogy ne tegyünk a csigákat túl közel egymáshoz, hogy legyen terük kelni. Ez a mennyiség kényelmesen két nagy tepsin fér el. 
A megformázott tésztát 70 percig kelesztettem. Ez az idő függ a konyhánk hőmérsékletétől. Közben a sütőt 230 fokra felmelegítettem.  A megkelt tésztát vízzel lespricceltem az erre a célra rendszeresített vízpermetezővel és sütőbe tettem. 8 percig forró sütőben sütöttem, majd a hőmérsékletet 200 fokra mérsékeltem és további 8 perig sütöttem. Ez a sütési idő irányadó, sütőfüggő. A kész csigákat rácsra tettem kihűlni. 


Tipp: a csigákat készíthetjük éjszakai kelesztéssel, ekkor csökkentsük harmadával az élesztő mennyiségét. A megformázott csigákat takarjuk le fóliával, tegyük hűtőbe. Reggel vegyük ki a hűtőből míg a sütő felmelegszik és a fent leírt módon süssük meg.

Ha tetszett a recept, örülök ha megosztod! Kedveld az Áfonya mámora Facebook oldalt, hogy ne maradj le a szezonális ötletekről! Várlak az Instagramon is!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése