2022. augusztus 7., vasárnap

Nektarinos galette mandulakrémmel

Most, hogy egy icipicit hűvösebb lett hétvégére, egy  egyszerű és üde desszertet, nektarinos galettet készítettem, frangipane-nal, azaz sült mandulakrémmel. Aki esetleg nem ismerné a galettet, ez egy tradicionális francia pite, amihez nincs szükség tortakarikára, pitetálra, mert a tészta adja a formát. Ha nem szabályosan kerek az sem baj, mert annál szebb, minél rusztikusabban néz ki. Készülhet bármilyen szezonális gyümölccsel. Önmagában is finom, de maga a tökély, ha megkoronázzuk egy gombóc házi vanília fagyival. 

 

 
Hozzávalók
A tésztához
200g liszt (60g sima, 140g tk. búza)
100g vaj
50g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi cukorhelyettesítő
1 kanál citromlé
2-3 evőkanál jéghideg víz
fél kezeletlen citrom héja

A töltelékhez
100g őrölt mandula
80g vaj
40g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi cukorhelyettesítő
15g tk. búzaliszt
2 tojás
4-5 keményebb, magvaváló nektarin
(2 evőkanál citromlé, fél teáskanál negyedannyi, 1 teáskanál étkezési keményítő - elhagyható)
áfonya
szeletelt mandula
 
 
A liszteket a kockára vágott, hideg vajjal,  késes aprítóba tettem és elmorzsoltam (készíthetjük kézzel is). Tálba öntöttem, hozzáadtam, citromlét, édesítőt, kis részletekben hideg vizet, majd gyors mozdulatokkal összegyúrtam. A tésztát lisztezett nyújtótáblára tettem és egy egyenletes vastagságú, kb. 15 cm átmérőjű korongot formáztam belőle. Egy lapos tányért liszttel meghintettem ráhelyeztem a tésztát és letakarva fél órára hűtőbe raktam.
Míg a tészta pihent, elkészítettem a mandulakrémet. A puha vajat habosra kevertem a negyedannyival,  tojásokkal (amiből egy evőkanálnyit félretettem a kenéshez) hozzáadtam a mandulát, lisztet, rumot, mandula aromát. Magas fokozaton addig kevertem, míg a frangipane laza és homogén nem lett.
 

 
A sütőt 180 fokra felmelegíttettem. Előkészíttetem egy sütőpapíros tepsit. A nektarinokat félbe vágtam, kivettem a magjukat és szeletekre vágtam és megforgattam a citromlé, keményítő, édesítő keverékében (ez a fázis kihagyható, fényes "bevonatot" ad a gyümölcsnek).
A tésztakorongot lisztezett nyújtótáblán körülbelül 3mm vékonyra, kerekre nyújtottam, áttettem a tepsire. 3 cm-es peremet hagyva egyenletesen elkentem rajta a mandulakrémet és rátettem a barackokat és az áfonyát. A tészta szélét felhajtottam hajtottam, a félretett tojással lekentem, szeletelt mandulával megszórtam és sütőbe tettem. 40 perc alatt aranybarnára sütöttem. 

A bónusz vanília fagyi receptje ide kattintva olvasható.

A frangipane Michel Roux: Desserts - Meine Leidenschaft (Christian Verlag, München, 1995)  című könyvében lévő recept átdolgozása
 
Ha tetszett a recept, örülök ha megosztod! Kedveld az Áfonya mámora Facebook oldalt, hogy ne maradj le a szezonális ötletekről! Várlak az Instagramon is!
 

 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése