2023. december 22., péntek

Csokis vajas keksz

A méltán népszerű dán vajas keksz/német Spritzgebäck karácsonyi kiadásban. Bár a formázása picit nehéz, mert a tészta viszonylag kemény, de megéri a fáradtságot, mert nemcsak finom, de nagyon mutatós is!
Fordított S alakokat készítettem, de alakíthatjuk karika, rúd, kifli formára is. Vanília helyett ízesíthető fahéjjal, gyömbérrel, mézeskalács fűszerkeverékkel vagy akár kakaóporral is, (ez esetben a kakaó mennyiségét vonjuk le a lisztből).


Hozzávalók, kb 50 darabhoz
Minden alapanyagot készítsünk ki előre, fontos, hogy szobahőmérsékletűek legyenek!
200g lágy vaj
80g cukornak megfelelő édesítő (nyírfaporcukrot használtam)
1 L-es tojás
300g liszt (100g sima, 200g tk. búza)
vaníliaőrlemény
30ml tejszín
50g étcsokoládé
pár csepp olaj 

A sütőt 180 fokra előmelegítettem. Előkészítettem két sütőpapíros tepsit, és egy habzsákot, 9mm-es csillagcsővel.
A puha vajat habosra kevertem az édesítővel. Hozzáadtam a tojást, vaníliaőrleményt, beleforgattam a lisztet és részletekben a tejszínt. Ha keménynek érezzük, a tejszín mennyiségét lehet növelni, de ha túl lágy a tészta könnyebben formázható ugyan, de kevésbé lesz formatartó.
A tésztát nyomózsákba tettem és fordított S alakokat formáztam. Amikor a tepsi megtelt sütőbe tettem és 12 perc alatt megsütöttem. Vigyázzunk, mert könnyen megég.
 
A csokoládét fém tálkába tördeltem, vízgőz felett megolvasztottam és pár csepp olajjal elkevertem. A kekszek végeit a csokiba mártottam, papíros tálcára sorakoztattam és dermedésig hűtőbe tettem. Zárt dobozban, hűvös helyen tároljuk!

Tipp: Ha nincs csillagcsövünk, készíthetjük a kekszet kézzel is. Ez esetben ne tegyünk bele tejszínt. Vizes kézzel vegyünk a tésztából diónyi darabokat és formázzuk keksz alakúra. Vagy alakítsunk belőle rudat/hasábot, amit folpack fóliába csavarva fagyasszunk ki és vágjunk korongokra/lapokra. 
További karácsonyi kekszek és sütemények elérhetők ide kattintva.
 
Ha tetszett a recept, örülök ha megosztod! Kövesd az Áfonya mámora Facebook oldalt, hogy ne maradj le a szezonális ötletekről! Várlak az Instagramon is!
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése