2018. február 24., szombat

Vaníliakrémes mandulatorta

Gombhoz a kabátot módon készült ez a torta. Ötletek után kutattam, mihez kezdhetnék a mélyhűtőben felszaporodott tojásfehérjével. Ekkor botlottam bele, a svéd bútoráruház mandulatortájának házi verzióiba. Az eredeti és a remake-k is vajkrémesek. Mi azonban  családilag nem vagyunk oda ezért a krémtípusért, így egy tejszínes tölteléket készítettem a lisztmentes mandulás lapok közé. A ropogós, enyhén pörkölt mandulaszeletek, a szuper vaníliás krémmel isteni kombinációt alkotnak. 


Hozzávalók, 24cm-es tortaformához /18cm-es tortaformához/
Két laphoz
2x150g (2x4db L-es) tojásfehérje /2x110g/
2x100g mandula, héjas /2x75g/
2x60g cukornak megfelelő édesítő, (negyedannyi ugyanannyi) /2x45g/

A krémhez
250ml tejszín /180ml/
250ml víz /180ml/
4 tojás sárgája /3/
50g cukornak megfelelő édesítő, (negyedannyi ugyanannyi) /40g/
fél rúd vanília magjai
40g vaníliás krémpor* /30g/

300ml tejszín /200ml/
10g porzselatin**/7g/
80ml hideg víz /60ml/

100g szeletelt mandula a panírozáshoz /70g/


Először  a krémet főztem meg. Egy tapadásmentes lábosba öntöttem  a tejszínt, a vizet és belekapartam a vanília magjait. A krémport, tojássárgát kevés vizes tejszínnel csomómentesre kevertem.  A tejszínes keveréket felforraltam, majd két merőkanálnyit a tojásos keverékhez adtam majd összekevertem. Beleöntöttem a lábosba és folytonos keverés mellett besűrítettem, végül hozzáadtam a cukorhelyettesítőt. (A hőkiegyenlítésre azért van szükség, hogy ne csapódjon ki  a tojás.) A krémet folpack fóliával letakartam úgy, hogy a fólia krém felületén legyen. Ezzel módszerrel elkerülhető, hogy a pudingnak "bőre" keletkezzen. Hűvös helyre tettem hűlni. 


A sütőt 180 fokra előmelegítettem és a mandulát enyhén megpörköltem. Mikor kihűlt, késés aprítóba tettem és összevágtam. Nem kell túl finomra, maradhatnak benne durvább részek. A panírozáshoz szükséges mandulát is megpirítottam és félretettem.
A tortakarika alját sütőpapírba csomagoltam. A fehérjét habbá vertem a cukorhelyettesítővel, majd beleforgattam a mandulát. Belesimítottam a formába és 18 perc alatt megsütöttem. A kész lapot kivágtam a karikából, majd ugyanígy elkészítettem a másik lapot is. 


Mikor a krémalap és a lapok is kihűltek a zselatint fém tálkába mértem és hideg vízzel elkevertem. Az alaposan behűtött tejszínt kemény habbá vertem. A pudingot összekevertem, ha csomós lenne passzírozzuk át egy sűrű szitán. Kis részletekben beleforgattam a tejszínhabot, majd a vízgőz felett megolvasztott zselatint. 
Betöltöttem a tortát. A krém felét az első lapra kentem, rátettem a második lapot, majd erre került a maradék krém, amivel a torta oldalát is körbekentem. Egy órára hűtőbe tettem, majd körbepaníroztam a szeletelt mandulával. Akik ügyesebbek, deklivel felemelhetik a tortát és bal kézben tartva, jobb kézzel az oldalhoz simíthatják, tetejére szórhatják a mandulát. Kevésbé rutinosak töltsék és panírozzák egyenesen azon a tálon, amin tálalni szeretnék. 


Mivel többen kérdezték:
* krémpor - nem más mint főzős pudingpor, azaz ízesített étkezési keményítő. Többféle kapható az üzletekben, pl. Dr. Oetker, Dr. Oetker Kislányfejes, Haas, Ruf, üzletláncok saját márkás termékei.  Fontos, hogy aki diétázik, mindig ellenőrizze le, hogy cukormentes legyen amit vesz. Az étkezési keményítő extra gyors szénhidrát, de azt gondolom, egy zsíros krémben, olajos maggal együtt, kis étkezésre alkalomszerűen fogyasztható a vele készített édesség.
** porzselatin - étkezési zselatin, Horváth Rozi vagy Lucullus márka, illetve átváltható lapzselatinra is. 
 

18cm-es tortakarikában készült, az ehhez a mérethez tartozó anyaghányadokat ld. /zárójelben/ !


 

1 megjegyzés:

  1. Elkészítettem én is ezt a tortát, a recepted alapján - nagyon pici változtatással . Finom volt. Köszi a receptet.

    VálaszTörlés