2019. május 13., hétfő

Kapros túrós kelt rétes

Azt hiszem, ezt a süteményt sokaknak nem kell bemutatni, hisz egy időben nagyon divatos volt, kígyó rétes néven. Joggal, hiszen kiadós, mutatós és jól variálható a tölteléke. Nálam most kapros túró került bele, de készíthető vaníliás, citromos túróval, almával, meggyel, cseresznyével, mákkal, sőt ez utóbbiak keverékével, de akár sósan, pirított káposztával is.


Hozzávalók, 2 rúdhoz
A tésztához
300g liszt (90g sima, 210g tk. búza)
12g friss élesztő
25g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi
60-70ml langyos tej, vagy vizes tejszín
1 tojás
120g puha vaj

A töltelékhez
500g túró
60g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi
2 tojás
15g tk. tönkölydara
30g olvasztott vaj
1 csokor kapor


A tészta hozzávalóiból lágy, selymes tésztát gyúrtam. Nem kell keleszteni, elég annyit pihentetni, míg a túrótölteléket összeállítjuk.
A túrót keverőtálba tettem. A tojásokat enyhén felvertem, és egy evőkanálnyit félretettem a kenéshez. Hozzáadtam a túróhoz a negyedannyival együtt, majd alaposan összetörtem. Ehhez a nyeles krumplitörőmet szoktam használni, IR-es háztartásban másra úgysem nagyon lehet... Belekevertem a darát, az olvasztott vajat, végül a finomra vágott kaprot.


A tésztát két egyenlő darabra osztottam. Lisztezett nyújtótáblán körülbelül 21x35cm-es téglalappá nyújtottam. Érdemes használni hozzá egy konyhai célokra rendszeresített vonalzót. Gondolatban, függőlegesen három egyenlő részre osztottam majd srégen, 2cm-es távolságban bevagdostam. 


Rátettem a túrótöltelék felét, a végét tésztával beborítottam, majd a rézsútos csíkokkal befedtem, mintha hajat fonnék. Papíros sütőlemezre tettem és megismételtem a másik tésztaféllel is. 


20 percig kelesztettem, nagyjából ennyi idő szükséges hozzá, hogy a  sütőm 180 fokra felmelegedjen. 


A réteseket a félretett tojással lekentem, majd 30 perc alatt aranybarnára sütöttem. Ez az idő irányadó, sütőfüggő. Langyosan, ferdén szeleteltem. Jól záródó dobozban, hűtőben tárolom, és fogyasztás előtt kicsit mikróban meglangyosítom.



Forrás: Péter Jánosné, Süteményeskönyv, Esély Kiadó, Budapest, 1993.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése