2019. december 18., szerda

Meggyes mákos csiga

Úgy látom, sokan már lázas karácsonyi sütésben vannak, én azonban várok ezzel még pár napot. De hogy mégis hangolódjunk az ünnepre készítettem egy mákos, fahéjas kalácsot, ami egy csésze teával tökéletes uzsonna. 
A hozzávalóknál meggy szerepel, az enyémbe viszont került kevés ribizli is. Ennek az az oka, hogy kevésnek találtam a tölteléket, de nem tudtam magam rávenni, hogy lemenjek a pincében lévő mélyhűtőhöz meggyért, a ribizli viszont kéznél volt. Ami tovább is visz egy újabb ötlethez, a mákos tésztához remekül passzolna egy erdei gyümölcsös töltelék is.
A tészta összeállításánál picit eltértem a megszokott aránytól, mert a lisztekhez kalkuláltam a gyors étkezési keményítőt. Tudom, hogy sokan ódzkodnak a tőle, de egy zsíros tésztával kombinálva nem érzem aggályosnak a használatát. 


A tésztához, 23x28cm-es tálhoz, tepsihez
250g liszt (50g sima, 200g tk. búza)
35g darált mák
100ml főzőtejszín
50-80ml víz
12g friss élesztő
30g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi
1 tojás
1 kezeletlen citrom héja
35g olvasztott vaj

A töltelékhez
300g mirelit meggy
120ml víz
20g vaníliás krémpor vagy étkezési keményítő
édesítő, ízlés szerint
fahéj, ízlés szerint

kevés vaj és liszt, a forma előkészítéséhez


Először a tölteléket készítettem el. A krémport kevés vízzel simára kevertem. A meggyet, ribizlit és maradék vizet egy tapadásmentes lábasba tettem és felforraltam,  majd besűrítettem. Belekevertem a fahéjat és az édesítőt. Félretettem hűlni. 

A tészta hozzávalóiból lágyabb, kézhez nem tapadó tésztát gyúrtam. A víz egy részét tartsuk vissza, és csak akkor adjuk a tésztához, ha szükséges. A tésztát lefedve 45 percig kelesztettem.
Közben egy sütőtálat vékonyan kivajaztam, liszteztem. A megkelt tésztát lisztezett nyújtótáblára tettem, picit kinyomkodtam belőle levegőt, majd körülbelül 36 cm széles téglalappá nyújtottam. Rákentem a hideg tölteléket és a keskenyebbik oldala mentén félbe hajtottam, tehát maradt egy ugyanolyan hosszú, de fele olyan széles tésztám). Ezután pizzaszeletelővel 12 egyforma csíkra vágtam. Az így kapott tésztadarabokat felcsavartam. Egy lágy töltelékes tekerccsel könnyebb így dolgozni és a formája is szebb lesz, mintha egy rudat darabolnánk fel. A csigákat az előkészített tálba sorakoztattam és 30 percig pihentettem. Közben a sütőt 180 fokra fokra előmelegítettem. A megkelt tésztát sütőbe tettem és 45 perc alatt aranybarnára sütöttem. Ha nagyon pirulna a teteje, a sütési idő második felében sütőpapírral takarjuk le.


A sütőből kivéve pár percet vártam, majd gyors mozdulatokkal egy tálcára, onnan pedig egy rácsra fordítottam kihűlni. Praktikus zárt dobozban, hűtőben tárolni, hűtőből kivéve egy pillanatra mikróba tenni, mert langyosan az igazi!

Tipp: Akinek nem olyan jó a szemmértéke, rendszeresítsen a konyhájába egy hosszabb, mosható vonalzót, ami jó szolgálatot tesz a nyújtásnál, szeletelésnél.

Ha tetszett a recept, örülök ha megosztod! Kedveld az Áfonya mámora Facebook oldalt, hogy ne maradj le a szezonális ötletekről! Várlak az Instagramon is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése