2020. január 4., szombat

Mennyei citromtorta

Régi szokásunkhoz híven idén is elutaztunk kipihenni az ünnepeket. Tavaly olyan jól éreztük magunkat Siklóson, hogy ismét a Villányi régió lett az úticélunk. Bőven akadt még látnivaló a környéken. Például ellátogattunk a máriagyűdi kegyhelyre, majd betértünk a Czukor Borsó lakáskávézóba. A hely lenyűgöző, de sajnos mint a neve is mutatja, nekem nem "termett babér". Bár a szabályokat egy falat erejéig áthágtam és megkóstoltam a levendulás citromtortájukat, ami olyan pazar, hogy továbbgondolásért kiáltott. Így a Meyer citrom szezont kihasználva megalkottam a saját, cukormentes verziómat. 
Az elkészítéshez segítségül hívtam a karácsonyi ajándékomat, A cukrászat magasiskolája című könyvet (Geopen Könyvkiadó, 2019), és a Citromos víkend nevű sütemény lett a tortám alapja. 
Ha nem ismernéd a Meyer citromot  ide és ide kattintva olvashatsz róla és találhatsz más recepteket!


Hozzávalók, 24cm-es tortakarikához
A piskótához
4 L-es tojás
1 kezeletlen citrom héja
120g cukornak megfelelő édesítő, nálam nyírfacukor
170g liszt (50g sima, 120g tk. búza)
1 csapott mokkáskanál sütőpor
150g olvasztott vaj
kevés vaj és liszt a forma előkészítéséhez

A töltelékhez
Lemon curd
120ml citromlé meyer citromból
1 kezeletlen citrom héja
2 tojás
2 tojás sárgája
160g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi
60g vaj

400g szobahőmérsékletű mascarpone

50g savanykás lekvár, nálam áfonya

citromhéj, pisztácia a díszítéshez


A sütőt 180 fokra előmelegítettem. A tortaformát vékonyan kivajaztam, liszteztem. A tojásokat, citromhéjat robotgépbe tettem és a nyírfacukorral fehéredésig  sűrű habbá vertem. Beleszitáltam a sütőporral elegyített liszteket, kézi habverővel elkevertem, majd beleforgattam az olvasztott vajat. Az előkészített tortaformába tettem, elsimítottam és 40 perc alatt megsütöttem. Tűpróbával ellenőrizhető, hogy megsült-e. A sütési idő irányadó, ne szárítsuk ki, hogy szaftos, puha legyen a piskótánk. Az elkészült tortakarikát a formából kivágtam és egy rácsra fordítottam kihűlni.
Míg a felvert sült, elkészítettem a lemon curd-t. A kifacsart citromlét fém tálba szűrtem, hozzáadtam a citromhéjat, tojásokat és az édesítőt. Vízgőzre állítottam és folyamatosan keverve besűrítettem. Amikor sűrű, krémes állagú lett,  belekockáztam és elkevertem a vajjal. Hűvös helyre tettem kihűlni.


 A kihűlt piskótát félbevágtam, az alsó lapot vékonyan megkentem áfonyalekvárral és visszatettem az időközben elmosott, szárazra törölt tortakarikába. A mascarponét keverőtálba tettem és habosítani kezdtem. Kis adagokban hozzáadtam a citromalapot, amiből egy evőkanálnyit félretettem a díszítéshez. Ügyeljünk rá, hogy a sajt és a citromalap közel azonos hőmérsékletű legyen. A kész citromkrém felét egyenletesen elsimítottam a piskótán, rátettem a másik lapot, amire a maradék krém került. Ebből szintén félretettem egy kanálnyit, a torta oldalára. Egy teáskanál segítségével "megfodroztam" a krémet úgy, hogy a félretett citrom alapból is tettem rá.
Két órát hűtőben pihentettem, hogy a krém megdermedjen, majd a tortakarikából kivágtam, a mascarponés citromkrémmel vékonyan körbekentem és vágott pisztáciával, citromhéjjal díszítettem. 


Tipp: készíthető sima citrommal, vagy naranccsal is!

Ha tetszett a recept, örülök ha megosztod! Kedveld az Áfonya mámora Facebook oldalt, hogy ne maradj le a szezonális ötletekről! Várlak az Instagramon is!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése