2022. április 3., vasárnap

Málnás ricotta kocka házi zabkeksszel

Pár évvel ezelőtt készítettem egy sajttortát, tejszínes krémsajt helyett ricottával. Ez utóbbinak legalább akkora sikere volt a családom körében, mint  a klasszikus változatnak, mert egészen más textúrájú. Krémes, levegős, könnyű. Ma ezt  a krémet helyeztem egy házi zabkeksz alapra, málnaszósszal és málnaszemekkel. Mondhatom a citromos krém, a savanykás málnával valami pazar...

 

Hozzávalók, 20x30cm-es formához

Keksz alaphoz
170 g liszt (70g őrölt zabpehely, 50g sima liszt, 50g tk. búzaliszt)
80 g vaj
1 tojás
fél mokkáskanál sütőpor
45 g cukornak megfelelő édesítő, negyedannyi ugyanannyit használtam
fahéj, kardamom ízlés szerint
Összeállításhoz
120 g vaj
 
A krémhez
500g ricotta, szobahőmérsékletű
250g mascarpone, szobahőmérsékletű
4 tojás, szobahőmérsékletű
100g cukornak megfelelő édesítő, negyedannyi ugyanannyit használtam
25 g étkezési keményítő
fél kezeletlen citrom héja 
 
A málnaszószhoz
120g mirelit málna
20 szem málna a szóráshoz 

 
Először a kekszalapot készítettem el. A sütőt 180 fokra előmelegítettem és előkészítettem egy sütőpapíros nagy tepsit. A liszteket és a vajat késes aprítóba tettem és elmorzsoltam, keverőtálba öntöttem, majd hozzáadtam sütőport, fűszereket, tojást és az édesítőt. Gyors mozdulatokkal összegyúrtam, majd a tepsin  3mm vastagra nyújtottam. Aranybarnára sütöttem. Kivettem a sütőből, kisebb darabokra törtem, majd nyitott ajtajú, lekapcsolt sütőben kicsit szárítottam, hogy igazi morzsás, keksz állagú legyen.
A málnát egy kis lábaskában 1 evőkanál vízzel picit felmelegítettem és egy sűrű szitán áttörtem. A pürét még 10 percig főztem, míg be nem sűrűsödött. Félretettem hűlni.  
A tepsit sütőpapírral kibéleltem úgy, hogy felérjem a peremig. Ezzel majd könnyen kiemelhető a tepsiből a sütemény. A sütőt 160 fokra állítottam és kis tepsiben vizet állítottam bele, ami a sütővel együtt felmelegedett.
 
 
A kihűlt kekszet, késes aprítóval finomra őrültem, majd belekevertem az olvasztott vajat (120g). Egyenletesen elterítettem a tepsiben és erősen lenyomkodtam, majd hűtőbe állítottam.
Összeállítottam a krémet. A mascarponét, ricottát simára kevertem az édesítővel. Egyesével hozzáadtam a tojásokat, citromhéjat, végül a keményítőt. Elegendő és könnyű kézi habverővel összedolgozni, ügyeljünk rá, hogy ne legyen habos. A krémet ráöntöttem a morzsás alapra és elsimítottam. A málnaszószból pöttyöket tettem rá és egy hurkapálca segítségével körkörösen elhúztam. Rászórtam a málnaszemeket és a gőzös sütőbe tettem. 40 perc alatt megsütöttem. A sütési idő irányadó, sütőfüggő. Hűvös helyre állítottam, majd mikor kellőképp lehűlt 2 órára hűtőbe tettem, míg a krém meg nem dermedt. 

Tipp: málna helyett készíthetjük más bogyós gyümölccsel. Aki nem szeretne házi kekszet sütni, annak 250g kekszre lesz szüksége az alaphoz. 
A sajttorta típusú süteményeket vízfürdőben tanácsos sütni, azaz a sütőformát forró vizes edénybe állítva toljuk a sütőbe. Ezt leegyszerűsítendő készítettem ezt a sütit szimplán gőzös sütőben.

Ha tetszett a recept, örülök ha megosztod! Kedveld az Áfonya mámora Facebook oldalt, hogy ne maradj le a szezonális ötletekről! Várlak az Instagramon is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése