2019. április 28., vasárnap

Epres piskótakocka

Recept a szomszédból, egy tipikus osztrák "Blechkuchen", azaz tepsis sütemény. Számomra az újdonságot az jelenti, hogy a piskótába tejszín kerül, amitől az rendkívül laza, könnyű lesz. Az eredeti receptben eperlekvár képez szigetelő réteget a tészta és a gyümölcsös zselé között, én azonban egy vékony vaníliakrémet főztem helyette. Bolti helyett, finom eperteából készítettem zselét, amivel icipicit nehezebb dolgozni, mert lassabban szilárdul meg, de garantáltan cukor és adalékmentes.


Hozzávalók 32x23cm sütőkerethez // 18,5x28cm sütőkerethez
A piskótához
3 tojás // 2 tojás
120g cukornak megfelelő édesítő // 80g cukornak megfelelő édesítő
180ml habtejszín, lé // 120ml habtejszín, lé
225g liszt (70g sima, 155g tk. búza) // 150g liszt (40g sima, 110g tk. búza)
7g sütőpor // 5g sütőpor

A krémhez
200ml habtejszín, lé // 300ml habtejszín
200ml zsíros tej // 300ml zsíros tej
4 tojás sárgája // 5 tojás sárgája
60g cukornak megfelelő édesítő // 80g cukornak megfelelő édesítő
25g tk. búzaliszt // 40g tk. búzaliszt
vaníliaőrlemény

A zseléhez
650ml víz // 350ml víz
2 epertea filter
20g étkezési zselatin // 12g étkezési zselatin
édesítő, citromlé ízlés szerint

800g friss eper // 500g friss eper


A sütőt 180 fokra melegítettem és előkészítettem egy sütőpapíros nagy tepsit sütőkerettel. Természetesen készíthetjük vékonyan vajazott, lisztezett tepsiben is. 
A tojásokat keverőtálba ütöttem és az édesítővel habosra kevertem. Hozzáadtam a tejszínt, majd több részletben beleszitáltam és forgattam a sütőporos lisztet. A kapszliba simítottam, sütőbe tettem és 18 perc alatt megsütöttem. Sütőfüggő, ellenőrizzük tűpróbával.


A krémhez a tejszínt és a tejet egy tapadásmentes lábasba tettem és elkezdtem melegíteni. A tojássárgákat az édesítővel, liszttel, vaníliával simára kevertem. Amikor a tejes tejszín már majdnem forrt, két merőkanálnyit hozzákevertem a tojásos alaphoz, ezzel kiegyenlítve a hőkülönbséget, elkerülendő, hogy a tojás kicsapódjon. Beleöntöttem az időközben felforrt tejes tejszínbe és folyamatosan keverve besűrítettem a krémet. Azonnal a piskótára öntöttem és egyenletesen elkentem.


A zseléhez a zselatint elkevertem 150ml hideg vízzel. 400ml vizet egy edényben felforraltam, és beletettem két epres filtert. Mikor a tea jó erős lett, kivettem a filtereket, hozzáadtam a beáztatott zselatint, édesítővel, citromlével ízesítettem és hűlni hagytam.
Az epret megmostam és papírtörlővel leterített tálcán alaposan megszárítottam. Félbe, a nagyobb szemeket negyedbe vágtam és a teljesen kihűlt krémre tettem. Míg a zselét alaposan lehűtöttem, addig hidegre tettem a süteményt. Mikor  a zselé olyan hideg lett, hogy szépen fedte az eperszemeket, akkor lezseléztem őket. Nekem az a zselézés tetszik, amikor a gyümölcsöket nem ellepi, hanem vékonyan bevonja a zselé. A süteményt visszatettem a hűtőbe és amikor a zselé megszilárdult óvatosan körbevágtam és forró vízbe mártott, szárazra törölt recés késsel szeleteltem.


A recept, amit átalakítottam a Living on Cookies blogon ide kattintva érhető el.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése