2020. december 2., szerda

Diós narancsos kuglóf

Kezdjük az ünnepre hangolódást egy karácsonyi ízvilágot idéző kuglóffal. Egy kávé, vagy tea mellé így december elején is kiváló sütemény, mert a dió és narancs párosa fantasztikusan jó kombinációt alkot.

 

Hozzávalók, 22cm-es formához
A tésztához
500g liszt (150g sima, 350g tk. búza)
fél kezeletlen narancs héja
200ml tejszín
100-120ml tej
1 tojás
1 sárgája
20g friss élesztő
80g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi
csipet só
kevés vaj és liszt a forma előkészítéséhez

A töltelékhez
200g dió 
60g cukornak megfelelő édesítő, nálam negyedannyi ugyanannyi
fél kezeletlen narancs héja
kb. 60-80 ml langyos tej, vagy vizes tejszín
 
A mázhoz
fél narancs leve
80g cukornak megfelelő édesítő, nálam nyírfaporcukor
durvára vágott dió, narancshéj 
 
 
A tészta hozzávalóiból lágy, selymes tésztát gyúrtam. Lefedve félretettem és 45 percig kelesztettem. Míg a tészta a pihent a diót megdaráltam, hozzáadtam a narancshéjat, édesítőt, a langyos tejet és összekevertem. A megadott tejmennyiség irányadó, legyen a töltelékünk kenhető, de ne folyjon. A kuglófformát vékonyan vajaztam, liszteztem.
 
A megkelt tésztát enyhén lisztezett nyújtótáblára borítottam, és kb 5mm vastag téglalappá nyújtottam úgy, hogy a szélessége passzoljon a kuglófforma kerületéhez. Egyenletesen elkentem rajta a diótölteléket, felcsavartam, a formába tettem és konyharuhával letakarva 50 percig kelesztettem. Közben a sütőt 180 fokra felmelegítettem.  A megkelt kuglófot a sütőbe tettem és 55 perc alatt megsütöttem. Ha nagyon pirulna a teteje fedjük le sütőpapírral. A kész süteményt a rácsra borítottam kihűlni.

 
Amikor a kuglóf teljesen áthűlt a narancslét simára kevertem a nyírfaporcukorral, a sűrűn folyó mázat a kuglófra csurgattam, majd durvára vágott dióval, narancshéjjal megszórtam. 

Tipp: narancs helyett készíthetjük citrommal. Aki teheti, tehet a töltelékbe aszalt gyümölcsöket, mazsolát, vörös áfonyát, szilvát. Dió helyett készíthetjük mákkal is.
A máz készítésénél fontos, hogy olyan édesítőt használjunk, aminek van tömege (nyírfacukor vagy eritrit). A negyedannyi erre a célra nem alkalmas, mert végtelen mennyiséget kellene a narancsléhez adnunk, hogy szépen fedő folyó mázat kapjunk.
 

Ha tetszett a recept, örülök ha megosztod! Kedveld az Áfonya mámora Facebook oldalt, hogy ne maradj le a szezonális ötletekről! Várlak az Instagramon is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése